תפריט

מתחילים להיווצר סימני סדיקה בעמודי הבטון? העמוד מאבד את צורתו ונוצרת "בטן"? ניתן להבחין בכתמי חלודה על פני הבטון או ברזלי זיון חשופים שבולטים מהבטון? פגיעה בעמוד גרמה לחשיפת הברזלים ולחדירת מים וקורוזיה? מצבים של פגמים בעמוד בטון אחד או יותר, הם מצבים מסוכנים לשלמות וליציבות המבנה ולבטיחות השוהים בו.

קיימים שני פתרונות חלופיים בהתאם לסוג הפגיעה ולהיקפה, תיקון עמודי בטון ושיקומם או עיבויים.

במאמר זה נסביר על הפתרון הראשון – שיקום עמודי הבטון. הפתרון של עיבוי העמודים הינו תהליך מורכב שמחייב בדיקה, תכנון ולווי של מהנדס (קונסטורקטור) אשר יחווה את דעתו לאופן החיזוק המיטבי עבור העמוד הספציפי בהתאם למצב העמוד ולנתוני המבנה כולו.

שיקום עמודי בטון - תיקון עמודי בטון

סדקים בעמודי בטון – ליקוי בטיחותי ומסוכן

עמודי בטון מעצם תפקידם נתונים לאורך זמן למאמץ קריסה. כאשר יוצקים עמודים מבטון, מניחים רשת ברזלי זיון בהיקף העמוד שנועדה לספק לבטון חוזק קונסטרוקטיבי.

כאשר נוצרים ליקויים בברזלי הזיון (קורוזיה, התנפחות וכו'), עלול צד אחד של העמוד להימתח וצידו הנגדי להתכופף, דבר שעלול לסכן את עמידותו, חוזקו ותפקודו של עמוד הבטון.

כאשר נוצרת קורוזיה בבטון, התנפחות הברזלים והסדקים גורמת לפגיעה בעמידות ובחוזק עמוד הבטון, מה שעלול להסתכם במפגע בטיחותי מסוכן למבנה כולו.

ככל שהטיפול בעמוד הבטון קרוב יותר לתקופת היווצרות הליקוי וככל שקיימת רק סדיקה חיצונית, שיקום עמוד הבטון עשוי להוות פתרון אפקטיבי ופשוט יחסית.

הזנחה ממושכת וחוסר טיפול בזמן סביר, עלולים לחייב טיפול של עיבוי עמוד הבטון. זהו טיפול מסיבי, ארוך ויקר יותר הכולל את מסגרת השלד התחתונה של המבנה.

 

מתי צריך לבצע שיקום עמודי בטון?

שיקום עמוד הבטון היא פעולה פשוטה יחסית (תלוי ברמת החומרה של המפגע ובעומקו) שחשוב לבצע מוקדם ככל האפשר לאחר שמתגלים סימני סדיקה חיצוניים.

אם הנכם מזהים אחד או יותר מסימנים אלו, זה סימן עבורכם לבצע שיקום של עמוד הבטון:

  • סדקים בעמוד.
  • כתמי חלודה על פני הבטון.
  • ברזלי הזיון חשופים או חשופים למחצה.
  • העמוד מאבד את צורתו הישרה (או מקבל "בטן").
  • העמוד נפגע פגיעה מכנית נקודתית.

קיימים בשוק הבניה מערכות חומרים לשיקום ותיקון עמודי בטון. רצוי לבחור בחומרי שיקום מותאמת העומדים בתקן שיקום בטון אירופאי EN-1504, המפרט את תהליך השיקום, עמידות החומרים וטכניקות ליישום העבודה.

תהליך תיקון בטון ושיקום עמודי בטון

  • הסרת שכבת גמר עליונה מפני השטח (שפריץ/טיח/צבע) והסרת הבטון הרופף עד לחשיפת ברזלי הזיון החלודים. יש לסתת לעומק הבטון, גם מאחורי ברזלי הזיון, כך שתהיה גישה לטיפול בכל היקף הברזל.
  • ניקוי ברזל הזיון באמצעות מברשת פלדה/דיסק בכל היקף ברזל הזיון להסרת הקורוזיה.
  • שלב זה נחלק לשניים, בהתאם לתוצאת האבחון – האם ברזלי הזיון איבדו ¼ מקוטרם או יותר?
    1. במידה ולא, ניתן יהיה לעשות שיקום וטיפול כנגד הקורוזיה.
    2. במידה וכן, יש להיוועץ במהנדס – קונסטרוקטור מלווה לטובת אפיון והחלטה האם להוסיף ברזלי זיון חדשים לאלו הקיימים או להחליפם.

בין אם נוספו ברזלים חדשים ובין אם נותרים עם הקיימים, השלבים הבאים יהיו זהים:

  • מריחת ברזל הזיון בחומר מגן קורוזיה צמנטי .
  • מריחת פריימר מקשר בין בטון ישן לחדש.
  • סגירת אזור התיקון בהטלאה בחומר שיקום בטונים.
  • ביצוע שכבת גמר בהתאם לדרישות המתכנן. במידה והדרישה הינה צבע כגמר, ניתן ליישם צבע מסוג MC COLOR המשמש כמערכת הגנה על שטח פני הבטון ומגדיל את אורך חייו של המבנה בהתאם לדרישת התקן האירופאי EN-1504.

למפרט ביצוע פרטני המיועד לפרויקט ספציפי ניתן לפנות אל הצוות שלנו לייעוץ והדרכה בנושא שיקום בטון!

סיכום

שיקום עמודי בטון נועד כדי להחזיר לעמודים, הנושאים את המבנה, את חוזקם ועמידותם ובכך למנוע סכנה בטיחותית לבנה.

במצבים של הזנחה והתפשטות הסדיקה בעמודי הבטון לאורך זמן, שיקום העמוד עלול לא להספיק. במקרים אלו יש להיוועץ במהנדס (קונסטרוקטור) מלווה לטובת אפיון המצב והחלטה על ביצוע תהליך שיקום עמודי הבטון או על ביצוע תהליך יקר ומורכב יותר של עיבוי העמודים.

אם הנך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בנושאים כמו תיקון בטון ושיקום עמודי בטון, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום

קראו עוד על – שיקום ואיטום בטון ביטומני