תפריט

איטום מיסעות גשרים מבטון מבוצע בארץ על פי דרישות ותקנים של חברת "נתיבי ישראל בע"מ" (מ.ע.צ לשעבר).

אחת הדרישות הבסיסיות קובעת שכל אחד מהחומרים המרכיבים את מערכת האיטום כולה יסופק על ידי יצרן אחד על מנת להבטיח את שלמות ואיכות המערכת.

במאמר זה נביא מפרט כללי לאיטום מיסעות גשרים מבטון עליהם מיושמת מיסעה אספלטית, על מנת להכיר את שלבי הביצוע, החומרים והתהליך.

נציין כי זהו מפרט כללי אשר אינו מהווה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי ומוסמך, אשר יבחן את השטח וייתן דגשים ומפרט המותאמים לאתר באופן ספציפי.

מפרט איטום מיסעות גשרים מבטון

בטרם נגשים להכנת השטח חשוב להקפיד על 2 דגשים:

  • גיל הבטון יהיה 28 יום לפחות לפני תחילת האיטום
  • ביצוע עיבוד פני המיסעה בעזרת סרגל ויברציוני

הכנת השטח לאיטום

  • ביצוע אשפרה של כל חלקי הבטון במשך 7 ימים לפחות.
  • הסרת הקרום העליון מהבטון וחשיפתו כהכנה לשכבת היסוד. יבוצע באמצעות קרצוף סיכות (כרסום עדין) ו/או התזת מים בלחץ גבוה מאוד.
  • הבאת שטח הבטון למישוריות של 1.5 מ"מ.
  • ניקוי המיסעה בעזרת אוויר דחוס נקי משמנים או במטאטא מכאני לשאיבת האבק משטח הפנים של המיסעה.
  • במידת הצורך, תיקון סגרגציות (כיסי חצץ) ופגמים בפני השטח.
  • יישום שכבה של פריימר ביטומני בעל עמידות בפני כימיקלים ועם כושר הדבקות גבוה לבטון.

חשוב להקפיד:

  • יישום שכבת היסוד על בטון נקי ויבש (לפחות 48 שעות לאחר גשם או הרטבת המשטח במים).
  • המתנה לייבוש מלא של שכבת היסוד.

מפגשי מעקה מיסעה ופרטי קצה אחרים

במפגשי מעקה מיסעה, קולטני מיסעה, תפרי התפשטות ופרטי קצה אחרים, יש ליישם מערכת איטום  ייעודיית.

במפגשי קיר/מעקה עם המיסעה יש לבצע רולקה 3×3 ס"מ לפחות. יש להמתין לייבוש הרולקות 3 ימים לפני יישום מערכת האיטום או לפי הוראות היצרן.

יישום שכבת זפת חם 

יש לחכות לייבוש מלא של הזפת (כ- 3 ימים או לפי הוראות היצרן) על מנת להבטיח הדבקות מלאה לבטון.

יישום יריעות איטום ביטומניות SBS

במידה ועבר זמן רב בין יישום שכבת הפריימר לבין יישום מערכת האיטום, יש לוודא כי הפריימר נקי מלכלוך ואבק.

יישום היריעות הביטומניות יעשה בשכבה אחת או שתיים, בהתאם לדרישות המתכנן. את היישום וההלחמה יש לעשות בצורה רציפה תוך שמירת חפיפה של כ- 15 ס"מ בין שתי יריעות.

יישום יריעות HDPE לניקוז והגנה על האיטום

יריעות ההגנה ייושמו על גבי שכבת האיטום על מנת להגן על שכבת האיטום מפני פגיעות מכניות.

יישום בד גיאוטגני

יישום של בד גיאטכני לבידוד האספלט מהיריעה. בימים חמים בהם האספלט חם והטמפרטורה מטפסת גבוה, הבד הגיאוטכני ישמור על בידוד וימנע פגיעה ביריעות.

איטום תפרי התפשטות

תפרים פתוחים בין האספלט ולבין התפר המתכתי יש לאטום בעזרת חומר איטום ביטומני.

יישום האספלט 

 

פירוט החומרים

  • שכבת יסוד (פריימר) שימוש בחומר יסוד ביטומני בעל כושר הידבקות טוב לביטומן אלסטומרי (חומר האיטום העיקרי).
  • יריעות איטום ביטומניות SBS יריעת איטום נגד מים העשויה מביטומן מזוקק ופולימרים אלסטומריים (SBS) מושבחת בפוליאסטר בעלת מאפיינים מכניים גבוהים מאוד ועמידות לניקוב סטטי ודינמי כאחד.
  • יריעות HDPE לניקוז והגנה על האיטום שכבת הגנה על האיטום ומניעת פגיעה ביריעה בזמן מילוי או יציקה, ליישום בין יריעות האטימה הביטומניות לבין בד גאוטכני\שכבת האספלט.
  • עצר מים ביטומני לא מתנפח סרט ביטומני מושבח בפולימרים אלסטומריים המיושם בהדבקה קרה.

סיכום

איטום מיסעות גשרים מבטון עליהם מיושמת מיסעה אספלטית הנה פעולה קריטית לשמירה על עמידות הגשר ויציבותו לאורך שנים ארוכות. האיטום נעשה על ידי קבלני איטום מומחים ומיומנים ובהתאם להוראות המהנדסים שתכננו את מערכת האיטום.

אם אתם מעוניינים בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה במפרט איטום מיסעות גשרים מבטון, מוזמנים לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליכם בהקדם.

צוות אתר ביטומני – פורטל מידע בנושא איטום