תפריט

במדריך זה נפרט בצורה מסודרת את השלבים אותם יש לבצע בעת מלאכת איטום רצפה בחדרים רטובים ויינתנו דגשים מיוחדים אליהם יש לשים לב!

איטום נכון של רצפת חדרים רטובים, כגון חדרי שירותים, רחצה, מטבחים וחללים נוספים שנעשה בהם שימוש קבוע במים, עשוי לקבוע את איכות החיים במבנה המגורים בכלל ובשימוש בחדר הרטוב בפרט. השימוש בחלל הרטוב מייצר לחות ורטיבות תמידיים, על כן מומלץ לעשות שימוש בפתרונות עמידים ואיכותיים להבטחת איטום חדרים רטובים באופן מיטבי והמשך קיום המבנה לאורך זמן.

אם ברצונך מידע על בחירת חומרי איטום לחדרים רטובים, הנך מוזמן לעיין במאמר בנושא באתרנו.

שימוש בחומרי איטום לחדרים רטובים

שימוש בחומרי איטום חדרים מצריך עבודה יסודית ומקצועית, וביצוע מדויק ועקבי של הנחיות היצרן. מילוי הוראות אלה הוא תנאי הכרחי לקבלת תוצאה מיטבית. על כן, מומלץ להיעזר באיש מקצוע בעל ידע וניסיון בתחום האיטום.

נציין כי זהו מפרט עבודה כללי, והוא אינו מחליף התייעצות עם גורם מקצועי מוסמך. לכל תכנון של מערכת איטום יש להתייחס באופן פרטני למקום עליו המערכת תיושם, לפי האלמנטים והפרמטרים הספציפיים של כל פרויקט.

שלבים מנחים בתהליך איטום חדרים רטובים

שלב 1 – הכנות לפני ביצוע איטום רצפת חדרים רטובים  

שלב ההכנות הינו שלב חשוב וקריטי להצלחת מערכת האיטום. ביצוע לקוי או חלקי של שלב ההכנה עלול לגרום לכשל כללי של המערכת.

לצורך עבודות ההכנה לאיטום חדרים רטובים, יש לעשות שימוש בתערובת המבוססת על מלט וחול ביחס של 2:1, כאשר מוסיפים לתערובת דבק על בסיס לטקס SBR, כדוגמת LTX 101. בסיום שלב ההכנה יש להמתין כ-72 שעות, עד לייבוש מלא של התערובת. לאחר התייבשות התערובת יש לבצע אשפרה (הרטבה) במשך שלושה ימים, פעמיים ביום.

הבטון הלח עלול לגרום לניתוק חומר האיטום מהתשתית, ולעקר את כל מערכת האיטום. על כן – חל איסור לבצע איטום חדרים, בחומרים ביטומנים משחתיים על גבי בטון שלא סיים את התייבשותו.

איטום חדרים רטובים – אופן העבודה:

  • יש לבצע ניקיון יסודי של התשתית משאריות טיח, בטון, אבק ולכלוך.
  • יציקת סף הפרדה (חגורה) מבטון בפתח הכניסה לחדר הרטוב, שנועדה ליצור מחסום למניעת מעבר רטיבות אל מתחת לריצוף של שאר חלקי המבנה. על הסף להיות נמוך בכ- 3-4 ס"מ מתחת לגובה הריצוף המתוכנן. יש לוודא חיבור בעזרת ברזלי זיון בין היציקה לקירות. כמו כן, יש לבצע חגורת בטון בכל היקף החדר בגובה של כ-5 ס"מ מעל גובה הריצוף ובהתאם לרוחב הבלוק איתו בונים את הקירות.
  • כאשר צנרת המים והדלוחין בולטת מהרצפה, יש לבצע ביטון שלה באמצעות תערובת צמנטית. התערובת תהיה מורכבת מחול נקי ומלט ביחס של 2:1 +  LTX 101 (לדוגמא) מדולל במים ביחס של 1:3 עד למצב עבידות. יוצרים שיפועים מתונים בתערובת הצמנטית ומחליקים אותה.
  • יצירת העגלות, או בשמן הנוסף "רולקות" (יציקות בצורת סהר) בכל מפגש של קיר ורצפה, ובנוסף גם בתחתית סף ההפרדה המתואר בסעיף 2. מומלץ להשתמש במלט בלתי מתכווץ לתיקוני בטון או לחלופין בתערובת של ביטון הצנרת המוזכרת לעיל.
  • יש להחליק את הקירות הצמודים להיקף הרצפה עד לגובה של כ- 10 ס"מ מעל גובה הריצוף.
  • יש לבצע קוביית בטון סביב צינור גיבריט.
  • יש להמתין לייבוש שכבת הבטון לפחות 72 שעות ולבצע אשפרה פעמיים ביום.
  • יש לבצע ניקיון יסודי של שטח הרצפה וההעגלות (רולקות) מפסולת וחלקים רופפים למיניהם.

שלב 2 – איטום הרצפה בחדרים רטובים

בטרם ניגשים לאיטום הרצפה, יש לאטום ראשית את הקירות, ועל כך במאמר על איטום קירות בחדרים רטובים.

נדגיש כי חומר האיטום צריך להגיע לייבוש מוחלט בכל שכבה לפני ביצוע השכבה הבאה. יש לוודא שהשכבה קשה ויבשה לכל עומקה ולא רק בחלקה החיצוני. כיסוי שכבה שלא יבשה לגמרי בשכבה חדשה יפגע במערכת האיטום כולה.

חשוב להקפיד על יישום חומר איטום בכמות מספקת ובהתאם להוראות היצרן. נציין שוב, כי זהו מפרט עבודה כללי, אשר אינו מחליף התייעצות עם גורם מקצועי מוסמך.

מפרט איטום רצפת חדרים רטובים:

  • יש לנקות באופן יסודי את התשתית משאריות טיח, בטון, אבק ולכלוך.
  • יש למרוח פריימר ביטומני על הרצפה והקירות עד גובה של 5 ס"מ מעל גובה הריצוף. יש להמתין לייבוש מוחלט של הפריימר, בהתאם להוראות היצרן.
  • יש למרוח שכבה ראשונה של חומר איטום ביטומני על פני כל השטח. כמות החומר ליישום וזמני הייבוש יבוצעו בהתאם להוראות יצרן החומר.
  • לאחר שהשכבה הראשונה התייבשה לגמרי יש למרוח עליה שכבה שנייה של חומר איטום ביטומני. כאמור, יש להמתין לייבוש מוחלט על פי הוראות היצרן. כמו"כ יש לוודא כי שכבת האיטום הראשונה נקייה לפני יישום השכבה השניה.
  • יש להגן על שכבת האיטום מפגיעות מכניות באמצעות פריסת יריעת פלציב או בד גאוטכני.
  • הנחת סומסום / חול מיוצב / מדה בטון.
  • במידה ומיישמים על האיטום הביטומני תשתית מדה בטון, ייעשה איטום צמנטי נוסף, ויש לבצע אשפרה לפני מריחת חומר האיטום.

 

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בביצוע מפרט איטום רצפת חדרים רטובים, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני – פורטל מידע בנושא איטום