תפריט

איטום קירות במבנים תת-קרקעיים באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים, הפך בשנים האחרונות נפוץ יותר ויותר ומחליף את שיטת האיטום הקודמת של שימוש ביריעות ביטומניות.

לאיטום קירות באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים יתרונות רבים, ועל כך במאמר יתרונות איטום קירות מרתפים ומבנים תת-קרקעיים באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים.

על מנת שהשימוש בהם יהיה יעיל ומוצלח חשוב לעבוד על פי המפרט הטכני והוראות היצרן, שכן קיימים הבדלים נרחבים בין החומרים הקיימים בשוק והוראות השימוש בהם עשויות להיות שונות.

המאמר מציג מפרט כללי לאיטום קירות מבנים תת-קרקעיים באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים, והוא אינו מחליף ייעוץ עם מומחה איטום אשר יתאים את המפרט, החומרים ושלבי העבודה לשטח המדובר.

שלב הכנת הקירות טרם האיטום בחומרים ביטומניים משחתיים

  • איתור שאריות חלודה, חוטי קשירה, ברזלי זיון וכדומה אשר בולטים מהמשטח. יש לחתוך אותם לעומק המשטח, בעומק של כ- 2 ס"מ ולאחר מכן לצפות את הקצוות החשופים בחומר המגן מפני חלודה.
  • יש לסתת חללים וכיסי חצץ עד קבלת בטון חזק ויציב.
  • איתור קלינגים (פיסות עץ) שנותרו מתבניות היציקה והוצאתם. פיסות עץ עלולות להוות ליקוי קריטי במערכת האיטום, בהיותן גורם המעביר מים לתוך המבנה ומקור פגיעה במערכת האיטום.
  • החלקת בליטות בקירות הנוצרים כתוצאה מגושי מלט, במטרה להגיע לקיר חלק ככל הניתן. בין היתר כדי שתתאפשר הצמדת רשת האינטרגלס אל הקיר, במידה ויועץ האיטום המליץ על פעולה זו.

לפני מעבר לפעולת האיטום עצמה, יש לוודא כי המשטח יציב, יבש, נקי מאבק לכלוך שמנים וכדומה.

יש לדאוג כי מערכות הניקוז תקינות ומסודרות על פי התקן. כמו כן, יש למרוח פריימר מתאים (המומלץ ע"י יצרן המוצר) טרם ביצוע האיטום, ולחכות לייבוש מלא.

שלבי איטום קירות אנכיים במבנים תת-קרקעיים עם חומרים ביטומניים משחתיים

טרם ביצוע עבודת איטום הקירות יש לבצע איטום של רצפת המבנה התת קרקעי.

ישנם מקרים בהם מאפייני המבנה ידרשו ראשית איטום הקירות ורק לאחר מכן איטום רצפה.

לכן, אנו מדגישים בשנית כי מדובר במפרט איטום כללי אשר אינו מחליף ייעוץ של מומחה איטום.

  • הכנת התפר בין הרצפה לקירות.
    – יש לדאוג לניקיון יסודי של היריעות הביטומניות שבקצוות רצפת המבנה לאחר ביצוע איטום הרצפה.
    – יש למרוח פריימר על גבי התפר שבין היריעות הביטומניות (אשר שימשו לאיטום הרצפה) לבין הקירות. יש לחכות לייבוש מלא של הפריימר, על פי הוראות היצרן.
    – יש להמיס את החלק החשוף ביריעות ולהלחים רצועות חיזוק לאיטום נוסף של החיבור בין יציקת הרצפה לקיר. רצועות החיזוק יולחמו עד לכיסוי התפר, כ 20-30 ס"מ מעליו ומתחתיו ויתחברו אל שכבת היריעות שמתחת לרצפה.
  • מריחת שכבת יסוד ביטומנית על גבי כל שטח הקירות.
  • יישום חומר איטום ביטומני משחתי אשר נבחר לפרויקט באמצעות מריחה או התזה. זמן הייבוש הדרוש לאחר איטום הקירות משתנה בהתאם לעובי היישום ותנאי האקלים בסביבה.
  • בתהליך תכנון מערכת האיטום, על מתכנן המערכת להתייחס לעומק המבנה ולאפשרות של נוכחות מי תהום באזור, ובהתאם לכך לקבוע את עובי שכבת האיטום על הקירות.
    עמידות המבנה וכושר האטימה של המערכת מושפעים בין היתר מעובי שכבת איטום הקירות. יש לוודא ביצוע שכבת איטום בעובי המומלץ על ידי היצרן, וכך להבטיח עמידות בלחץ מי-התהום או פגיעות מכניות.

הגנה וניקוז

לאחר כל יישום של מערכת איטום, בין אם על גבי קירות או רצפות, ובין אם במבנים תת-קרקעיים או במבנים עיליים, יש ליישם מערכת הגנה וניקוז אשר תפקידה להגן על מערכת האיטום.

במהלך מילוי אדמה או כל פעולה מכנית אחרת שמבוצעת לאחר יישום מערכת האיטום, ישנה סכנה לפגיעה בשלמות מערכת האיטום, שעלול להוביל בסופו של דבר לכשל במערכת. במקרה של איטום קירות במבנים תת-קרקעיים, יישום של מערכת נוספת על גבי שכבת האיטום, נועד להגן על האיטום מפני פגיעות בזמן המילוי החוזר (גושים, חלקי ברזל, אבנים וכו') ולאפשר ניקוז כלפי מטה של המים המצויים באדמה, אל עבר הצינור השרשורי שבתחתית. על כן יש לדאוג לשיפועים ותיעול מתאימים על גבי הקירות והאדמה, באמצעותם מי הגשמים או המים המצויים בקרקע יחלחלו מטה ויתנקזו.

ברוב המקרים ההגנה והניקוז נעשים באמצעות יריעות HDPE תלת מימדית שעשויות פוליאתילן דחוס וששטח הפנים שלהן מכוסה בבליטות שצורתן קונית.

בליטות אלו מאפשרות את חלחול המים בינן לבין קיר המבנה, לכיוון הצינור השרשורי. ישנן יריעות מסוגים שונים אשר מספקות את ההגנה הדרושה למערכת האיטום.

כך למשל, ישנן יריעות הכוללות ציפוי של בד גיאוטכני בצידן השני אשר משפר את איכות הניקוז. קיימת חלופה נוספת לשימוש במקום יריעות ההגנה, הדבקת לוחות קלקר בצפיפות P-30 ובעובי של 5 ס"מ, שיגנו על מערכת האיטום.

 

רשימה חלקית של חומרים ביטומניים משחתיים נפוצים לאיטום קירות במבנים תת-קרקעיים

  • נאפופלקס פרופיטק 2, תוצרת MC BAUCHEMIE, גרמניה
    איטום ביטומני דו-רכיבי מועשר בפולימרים, בונה עובי בשכבה אחת, מהיר ייבוש, ומגשר על סדקים מעל 2 מ"מ. בעל תווי תקן אירופאיים EN 15814 ו- EN DIN 18195. משמש לאיטום קורות יסוד, מרתפים, רצפות חדרים רטובים, מרפסות ועוד.
    ליישום במריחה או בהתזה.
  • אלסטופז 2000 (פזקר)
    חומר ביטומני משחתי, חד-רכיבי, על בסיס מים. מתאים ליישום על גבי משטחי בטון, בלוקים, גבס, לוחות צמנט ועוד, לאיטום מבנים תת-קרקעיים, מרתפים וכו'.
    מאפשר ביצוע בשיטת "רטוב על רטוב" בהתזה או במריחה. עובי נדרש 4 מ"מ.
  • מסטיגום 10 (ביטום)
    חומר ביטומני אלסטומרי, בעל כושר אטימה מעולה, גמיש ואלסטי, אינו רעיל ואינו דליק, ומיועד לאיטום מבנים תת-קרקעיים, רצפות, חדרים רטובים ועוד.
    ליישום במריחה כשהחומר קר.
  • ספירגום B-412 (א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה)
    איטום ביטומני חד-רכיבי בעל כושר אטימה גבוה! מגשר על סדקים מעל 2 מ"מ ומתאים לתו התקן האירופאי לחומרי איטום ביטומניים EN DIN 18195. משמש לאיטום משטחי בטון תת-קרקעיים, רצפות חדר אמבטיה, מרפסות ועוד. מצטיין בהידבקות לבטון יבש ולח.
    ליישום בהתזה או במריחה של שכבה אחת בעובי מקסימלי של 5 מ"מ.
  • פלקסיגום (ביטום)
    חומר איטום אלסטומרי דו-רכיבי, באיכות גבוהה,. מבוסס על אמולסיה ביטומנית מושבחת בלטקס, המקנה לחומר אלסטיות גבוהה. יוצר שכבה אוטמת וחוסם מעבר אדי מים וגז ראדון. מיועד לאיטום קירות ורצפות מרתף, תקרות חניון ועוד.
    ליישום בהתזה.
  • רפידפלקס (פזקר)
    חומר איטום ביטומני דו-רכיבי מושבח בפולימרים, בעל גמישות גבוהה, התייבשות מהירה. מקנה שכבת איטום חזקה וגמישה בעלת תכונת עמידות. מיועד לאיטום משטחים תת-קרקעיים כגון קירות מרתפים, קירות מסד, כלונסאות ועוד.
    ליישום בהתזה.
  • B-Tech 422 (א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה)
    חומר איטום ביטומני דו רכיבי מועשר בפולימרים, מהיר ייבוש, מקנה שכבת איטום מיידית, גמישה, עמידה, מגשרת על סדקים ובעלת הדבקות מעולה לתשתית. משמש לאיטום משטחים תת קרקעיים כגון קירות מסד, מרתפים, קירות דיפון, לאיטום גגות, מאגרי מים, חניונים ועוד. ניתן ליישום בהתזה דו קנית, ומגיע לעוביים משתנים.

לסיכום

החומרים הנפוצים כיום לאיטום קירות מרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים הם חומרים ביטומניים משחתיים בהתזה או במריחה.

חשוב מאוד לשים לב להבדלים בין היצרנים השונים, לבחור את החומר המועדף בהתאם לאופי העבודה הנדרשת, ולפעול על פי המפרט, החלטתו של מומחה האיטום והוראות היצרן.

אם אתם מעוניינים בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום קירות במבנים תת-קרקעיים עם חומרים ביטומניים משחתיים, הנכם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליכם בהקדם.

צוות אתר ביטומני – פורטל מידע בנושא איטום