תפריט

איטום מקלטים, מרתפים ומבנים תת קרקעיים ביריעות ביטומניות

אחת משיטות האיטום הנפוצות בישראל למרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים היא איטום באמצעות יריעות ביטומניות.

מאמר זה יעסוק בהנחיות איטום מקלטים, רצפות וקירות ביריעות ביטומניות מסוג SBS, תוך הבחנה בסוג הקרקע שעוטפת את המבנה – קרקע תופחת וקרקע שאינה תופחת.

ראשית, נגדיר כי היריעות הביטומניות עשויות מביטומן, אשר הינו תוצר לוואי של תהליך זיקוק נפט והוא דומה בתכונותיו לזפת. הביטומן למעשה מספק ליריעה את העמידות מפני פגיעות מכאניות.

בחלוקה גסה, היריעות הביטומניות נחלקות לשני סוגים, כאשר הבחירה בסוג היריעה תיעשה תוך התייחסות לפרויקט הספציפי, התשתית הקיימת, תנאי השטח ועוד.

☑️ יריעות APP – מתאימות ליישום על גבי משטחים החשופים באופן תמידי לשמש. אלו יריעות פלסטיות עמידות בפני חום וקרינה ישירה. הן יגיעו לעיתים בציפוי אגריגט לבן, וייושמו על גבי גגות, חניונים פתוחים, כבישים ועוד.

☑️ יריעות SBS – מתאימות ליישום על גבי משטחים שאינם חשופים לשמש ישירה, כמו מבנים תת-קרקעיים, חניונים, מרתפים, מקלטים ועוד.

בנוסף לבחירת סוג היריעה, בבואנו לתכנן מערכת איטום לרצפת מבנה תת-קרקעי יש להתייחס לשאלה האם מדובר בקרקע תופחת או בקרקע שאינה תופחת?

  • קרקע תופחת (חריסתית) הינה קרקע אשר מתנפחת ותופחת במגע עם מים, דבר אשר עלול לגרום ללחץ על יסודות הבניין, סדיקה של הרצפות וסדיקה של הקירות כתוצאה מהלחץ שהקרקע מפעילה.
  • קרקע שאינה תופחת הינה קרקע אשר אינה סופחת את המים הבאים איתה במגע, והם מחלחלים דרכה כלפי מטה, ללא השפעה על נפח הקרקע.

בחלק הבא, נפרט כיצד יש לבצע איטום מקלטים, מרתפים ומבנים תת-קרקעים ביריעות ביטומניות בקרקע תופחת לעומת קרקע שאינה תופחת. נציין כי מדובר במפרט כללי, אשר אינו מחליף ייעוץ ע"י מומחה איטום והתייחסות ספציפית לפרויקט.

הנחיות לאיטום רצפת מרתפים ומבנים תת-קרקעיים אחרים בקרקע תופחת (חרסיתית)

כשמדובר בקרקע תופחת, יש לנקוט בצעדים אשר יעגנו את היריעות הביטומניות אל תחתית הרצפה של המבנה וימנעו נתק של היריעות והיפרדות שלהן.

כך למשל, בפרויקטים של בנייה הקמים על גבי קרקע תופחת, נעשה שימוש בארגזים (פוליביד) ביסודות המבנה, אשר יוצרים למעשה מרווח בין האדמה לרצפת המבנה. הארגזים מספקים "מרווח ביטחון" אשר תאפשר לקרקע חופש תנועה ושלא תגיע לרצפה ותערער את יסודות המבנה.

  • יציקה של שכבת בטון רזה בעובי של  כ- 5 ס"מ, הנעשית על גבי שכבת ארגזי פוליסטירן מוקצף (קלקר).
  • הנחת יריעות נייר זפת על שכבת הבטון בחפיפות של 10 ס"מ בין כל שתי יריעות סמוכות.
  • טרם הרכבת היריעות הביטומניות יש להלחים רצועות עיגון ייעודיות, תוך שמירה על רווחים בהתאם להוראות היצרן. לחלופין, ניתן להשתמש ביריעות בעלות רצועות הדבקה הקיימות בשוק.
  • הנחת שכבת יריעות תקניות מסוג SBS-R בעובי 4 מ"מ שחור (sand), וחיבור שלהן על ידי הלחמה תוך הקפדה על חפיפות ברוחב של 10 ס"מ בין היריעות.
  • פרישה של שכבת יריעות שניה, המולחמות ביניהן בחפיפות כפי שמתואר בסעיף 4 לעיל.
  • יציקה של שכבת מדה בטון אשר בתוכה תהיה מונחת רשת פלדה ממנה יוצאים קוצים לצורך עיגון המדה לרצפת המרתף.
  • השלמת התהליך על ידי הנחת ברזל על שומרי מרחק ויציקה מלאה של רצפת המרתף.

הנחיות לאיטום רצפת מרתפים ומבנים תת-קרקעיים אחרים בקרקע שאינה תופחת

  • ראשית, נדרשת יציקה של שכבת בטון רזה, בעובי של כ- 5 ס"מ. שכבת הבטון הרזה חייבת להיות חלקה וישרה. במקרים מסוימים, ישנה המלצה להוסיף רשת זיון על מנת למנוע סדיקה.
  • מריחה של שכבת פריימר.
    בסיום המריחה יש להמתין עד לייבוש מלא של החומר על פי הוראות היצרן.
  • חיבור יריעות ביטומניות מסוג SBS באמצעות הלחמה מלאה והקפדה על חפיפה של 10 ס"מ ביניהן.
  • ביצוע  שכבה שניה של הלחמת היריעות, על פי ההוראות בסעיף 3, תוך הקפדה על הזזה של חצי רוחב היריעה מהשכבה הראשונה.

הכנות השטח לפני איטום קירות במרתפים ומבנים תת-קרקעיים ביריעות ביטומניות  

לפני תחילת עבודת איטום קירות מבנים, יש לבצע הכנות שטח אשר יחד עם יישום נכון של היריעות יבטיחו את הצלחת מערכת האיטום. נציין שוב, כי מדובר במפרט כללי אשר אינו מחליף ייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך אשר ייתן את הדגשים לפרויקט הספציפי.

  • יש לוודא שקיר הבטון חלק, אטום וצפוף. אין בו כיסי חצץ, בליטות, קוצי מתכת שמן תבניות.
    במידה וקיימים קוצי מתכת היוצאים מפני השטח, יש לחתוך אותם בעומק מינימלי של כ-2 ס"מ לתוך הקיר. לאחר מכן למלא את השקע שנוצר בצמנט ביתי מתכווץ וליישר את הקיר.
  • במצב בו הקיר אינו חלק כנדרש, יש לתקן זאת על ידי חומר לתיקון בטון המבוסס על צמנט בלתי מתכווץ.
    לפני תחילת האיטום עצמו יש להמתין לייבוש מלא של החומר על פי הוראות היצרן.
  • יש לוודא שתחתית הקיר עברה ניקוי יסודי במפגש שלה עם הרצפה.

לשיטת איטום נוספת שאינה עושה שימוש ביריעות ביטומניות לאיטום קירות במרתפים ומבנים תת-קרקעיים, הנך מוזמן לקרוא את המאמר מפרט איטום קירות במבנים תת-קרקעיים עם חומרים ביטומניים מישחתיים!

 

הנחיות לביצוע איטום קירות

  • לפני יישום היריעה, יש למרוח או להתיז על הקיר שכבת פריימר ולהמתין 24 שעות לייבוש מלא של החומר על פי הוראות היצרן.
  • הלחמה מלמעלה למטה של יריעות ביטומניות SBS על גבי הקירות. היריעות יהיו מסוג R ובעובי של 4 מ"מ. יש לבצע הלחמה מלאה של היריעות בשוליים, במפגש בין יריעת האיטום המיושמת על הקיר לבין יריעת האיטום שיושמה על גבי הרצפה. ההלחמה תתבצע בחפיפה של לפחות 10 ס"מ בין היריעות.
  • יישום שכבת יריעות שניה על הקירות ועל השוליים של רצפת המרתף, על ידי הלחמה שלהן בחפיפות של 10 ס"מ, תוך הזזה של חצי רוחב בהתאם לשכבת היריעות הראשונה.
  • בחלק העליון של היריעות נדרש טיפול מיוחד בחיבור עם הבטון אשר נעשה באמצעות הקפדה על הלחמה מלאה ("גיהוץ" מלא) של היריעה ומריחת שכבה של מסטיק ביטומני גמיש.
  • על מנת להגן על שכבת האיטום, יש להתקין מערכת של יריעת הגנה וניקוז HDPE.

לסיכום

העבודה של איטום מבנים תת קרקעיים, מרתפים ומקלטים ביריעות ביטומניות, בין אם מבוצעת בקרקע תופחת או שאינה תופחת, דורשת הכנת שטח נכונה ומדויקת בהתאם לתנאים בשטח, והקפדה על כל שלבי העבודה.

אנו ממליצים לפנות למומחה איטום בטרם תחילת עבודת איטום של מרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים ביריעות ביטומניות, לשם קבלת ייעוץ מקיף ומקצועי לעניין החומרים המתאימים לפרויקט, תכנון נכון של שלבי העבודה, ואיתור אתגרים בפרויקט מבעוד מועד.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה איטום מרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים ביריעות ביטומניות, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומניפורטל מידע בנושא איטום!