תפריט

כשלים נפוצים באיטום קירות בבתי קרקע

צוותי האיטום שלנו נתקלים לעתים קרובות בתוצאות לא נעימות של כשלי איטום קירות בבתים פרטיים בכלל ובבתים צמודי קרקע בפרט. בחלק הפנימי של המבנה – נפוצים כתמי רטיבות על קירות הפנים שיוצרים קילופי צבע וטיח, בחלק החיצוני – נמצא לרוב קילופים וחלקי טיח או ציפויי חוץ שנשרו לקרקע בחלקים התחתונים של המבנה.

כשלים אלו באיטום קירות נפוצים בשוק הבניה הפרטית, בעיקר בשל חוסר בתכנון מקדים של מערכות האיטום וללא ליווי או פיקוח של מומחה לאיטום מבנים.

במאמר זה נסקור את כשלי האיטום הנפוצים, הסיבות להם, והדרכים המומלצות למנוע אותם.

א. בעיות רטיבות בחלקו הפנימי של המבנה

הופעתם של סימני רטיבות, קילופי צבע ואף היפרדות פנלים בצד הפנימי התחתון של קירות המעטפת, הם התופעות השכיחות ביותר בבתי קרקע. במידה ואינם מטופלים כראוי ובזמן סביר, תופעות אלו מתרחבות גם לקירות הפנימיים המרוחקים מאזור המעטפת והרטיבות עלולה לחדור אל מתחת לריצוף ולהתפשט לשאר חלקי המבנה. עלות הטיפול המאוחר עלולה להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים, ותכלול פירוק הריצוף הפנימי והחלפת מצע החול או הסומסום הרטוב.

אחרי אינספור תיקונים של כשלי איטום בקירות חיצוניים, אנו יכולים להצביע על שתי סיבות עיקריות:

  1. כלל לא בוצע איטום לקירות החוץ

    למרות שהדבר עלול להישמע תמוה, זו אינה תופעה נדירה בשוק הבניה הפרטית. יש לקחת בחשבון שהדבר אפשרי ולמנוע תופעה זו מבעוד מועד.

  2. ביצוע עבודת איטום רשלנית

    עבודת איטום רשלנית יכולה להתבטא באינספור צורות, כמו למשל מריחה חפוזה של חומר איטום על קירות המעטפת מבלי להכין כראוי את השטח, בחירת חומרים שאינם מתאימים לתשתית השלד, אי ביצוע של העובי הנדרש לשכבת איטום, ביצוע שלא על פי הוראות יצרן החומר, חוסר התייחסות לאזורי הסדיקה המועדים בין קירות הבלוקים לקורות היסוד ובין הבלוקים עצמם, וטיפול רשלני באלמנטים בולטים בתשתית כגון צנרת, ברזלי זיון ופתחים אחרים, אי ביצוע של הכנות שטח ועוד. כל אלו גורמים בשלבים מאוחרים יותר לכשל במערכת האיטום ולחדירת רטיבות דרך קירות המעטפת לתוך המבנה.

 

ב. היפרדות חלקי טיח וציפויים בחלקו החיצוני של המבנה

סדיקה ונשירה של טיח וציפוי חוץ שיושמו על גבי שכבות איטום בתחתית הקירות החיצוניים הן תופעות מוכרות בבתי קרקע. תופעות אלו מתרחשות מספר שנים לא מועט לאחר סיום הבניה ואין קשר ישיר בינן לבין איכות האיטום עצמו.

הסיבה המרכזית לתופעות אלו היא השימוש בחומר מקשר (פריימר) בין שכבת האיטום לבין שכבת הטיח שמעליה. למה הכוונה?

יישום שכבה צמנטית טרייה (טיח) על גבי חומר האטימה, אשר מטבעו הוא חומר בלתי סופג שתפקידו לדחות מים ורטיבות, ייצור דחייה בין החומרים. חומר האיטום ישאף לדחוק מעליו את הטיח, ולאורך שנים תיווצר ביניהם הינתקות מלאה.

כאשר מדובר על איטום קירות חיצוניים, הן בחלק אשר מתחת לפני האדמה (כלומר חלק תת קרקעי אשר ימולא באדמה במילוי חוזר) והן בחלק שמעל פני הקרקע, זה החשוף לתנאי הסביבה. ההמלצה הרווחת תהיה להשתמש בחומר איטום ביטומני עד לגובה מילוי האדמה, ואת הטיח הצמנטי יש לבצע (במידת הצורך) מעל לפני האדמה ללא נגיעה בחומר הביטומני.

במקרים רבים נראה כי בשטח מבוצעות פעולות איטום כפולות על מנת לוודא איטום מלא שיגן על המבנה מפני חדירת מים. המחשבה אמנם נכונה, אך יש לוודא יישום של חומרי איטום מאותה המשפחה, דבר שיבטיח הדבקות ואיטום מלאים.

 

סיכום

ענף הבניה הפרטית סובל מכשלים שכיחים באיטום קירות המעטפת של בתי קרקע. השאיפה לחסוך בעלויות והמעטת חשיבות הליך האיטום גורמות לביצוע רשלני ולא מוקפד של איטום קירות החוץ של המבנה. לאורך השנים הדבר מביא לחדירת רטיבות דרך קירות החוץ לתוך המבנה ו/או היפרדות ונשירת חלקי טיח וציפויים בחלקו החיצוני של המבנה.

איך ניתן למנוע זאת? ככל שנקדים לבצע איטום מוקפד של קירות שלד המבנה, על פי השלבים הנכונים ובאמצעות החומרים המתאימים, נחסוך הוצאות ניכרות בשלבים מאוחרים יותר. כמו כן, איטום איכותי וראוי שתוכנן, יושם ופוקח על פי הוראות מומחה לאיטום כבר בשלבי הבניה, יביא לחיסכון משמעותי באנרגיה (בידוד מיטבי) לאורך שנות המגורים במבנה, וימנע עוגמת נפש ועלויות מיותרות של חדירת מים ורטיבות לתוך המבנה.

 

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה על מנת למנוע כשלים נפוצים באיטום קירות בית קרקע, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום