תפריט

הכל על איטום גגות מקצועי

כמעט כולנו מכירים את זה, כשמגיע החורף ומתגלות פתאום נזילות מים מגג המבנה. אין זה סוד שיש לשמור על גג אטום לגמרי על מנת למנוע את הנזילות הללו.

אולם, אין זה מספיק לבצע איטום כרגע, ולשכוח מהנושא עד לפעם הבאה בו תופיע נזילה.

חשוב לתחזק את מערכת האיטום באופן שוטף, על מנת למנוע שחיקה של הגג, שיכולה אט אט להפוך לפגיעה במבנה כולו. לכן, חשוב לבצע בקרה, פיקוח ותיקון במידת הצורך, של מערכת האיטום מידי שנה ובמיוחד לקראת עונות החורף הגשומות.

כיום, התשתית של רוב הגגות הינה תשתית של בטקל או בטון, והשיטה הרווחת לאיטום גגות כאלו היא שימוש ביריעות ביטומניות. מדובר בפתרון האיכותי, היעיל והזול ביותר שקיים לטווח הארוך.

אולם, ניתן להשתמש גם בחומרי איטום אחרים כדוגמת חומרים אקריליים, ביטומניים, זפת ועוד (נרחיב על כך בהמשך).

בטרם ניגש למשימת איטום הגג, יש להעריך את תנאי השטח על מנת להבין במדויק מה הן הפעולות הנדרשות.

לעיתים, ניתן להסתפק בתחזוקת האיטום הקיים ובפעולות שימור ותיקון מקומיות אשר אינן מצריכות איטום מחדש של כל הגג. לעיתים, נדרש להסיר את מערכת האיטום הקיימת באופן מלא וליישם במקומה מערכת חדשה.

על כן, חשוב להתייעץ עם מומחה איטום גגות מקצועי, אשר יגיע ויבחן את הגג, התשתית הקיימת, יאתר את הכשלים ויתכנן בהתאם את הפעולות והחומרים הדרושים לעבודת האיטום.

מה חשוב לדעת לפני איטום גג מקצועי?

על מנת לאטום את הגג באופן מקצועי יש להקפיד על מספר דברים:

  1. התייעצות עם מומחה איטום גגות מקצועי

    עבודת איטום גגות מקצועית מחייבת התייעצות עם איש מקצוע!
    בטרם נקבל החלטות יש לבחון את היתרונות והחסרונות של כל פתרון איטום ולבחור את סוג האיטום על פי מאפייני הגג שלכם – התשתית, מבנה הגג ,שכבות קישור וכו'. איש מקצוע יסייע לכם בבחירה נכונה של חומר לאיטום גגות, יעריך את מצב הגג ויקבל יחד איתכם את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

  2. בחירת חומר מותאם לגג שלכם

    השוק מוצף בחומרי איטום מסוגים שונים ומגוונים. החל מיריעות ביטומניות, חומרים ביטומניים משחתיים ועד לחומרים אקריליים ואחרים. לבחירת חומר האיטום ישנה משמעות קריטית, לכן אין להקל ראש בנושא ויש לבצע בחינה יסודית ומקיפה לפני קבלת ההחלטה, בעזרת מומחה איטום.

  3. הקפדה על תכנון, שלבים והוראות היצרנים

    אם כבר ביצעתם בעבר איטום לגג שלכם, סביר שהאתגר יהיה עבורכם פשוט יותר. אך במידה והנכם ניגשים למשימת איטום הגג בפעם הראשונה בחייכם, כדאי מאוד לנקוט משנה זהירות, לבצע תכנון שלבים מדויק, לעבוד בצורה חכמה ולהקפיד על כל הוראות היצרן בכדי להבטיח לעצמכם איטום גג עמיד לאורך זמן.

 

להתאמת חומרי האיטום לגג הקיים יש משמעות קריטית

מניסיון, אנחנו יכולים לומר כי בארץ ישנם אלפי גגות אשר מצופים במספר שכבות של חומרי איטום המתנתקים זה מזה, דבר הנובע מתוך חוסר הבנה ויישום של איטום גגות בצורה לא נכונה ולא מקצועית. אנו נתקלים לא מעט ברצון לצמצם בעלויות שגורם במקרים רבים לביצוע מערכות איטום זולות. מערכות שכושלות לאחר מספר שנים במקרה הטוב, או כבר בחורף הראשון, במקרה הפחות טוב. הנזק שנגרם גורר עלויות גבוהות של הסרת כל שכבות האיטום וצורך באיטום חדש של הגג מהיסוד.

קיימים בשוק סוגים מגוונים של חומרי איטום לגגות שניתן לעשות בהם שימוש. לכן, אנו מדגישים כי התאמת חומרי האיטום לגג ולתשתית הקיימת הינה חשובה ביותר.

בנוסף לחומרי האיטום השונים, יש להשתמש גם בחומרים מקשרים (פריימרים), שנועדו לשפר את ההידבקות של חומר האטימה לתשתית. מקשרים אלו ייושמו גם על שכבת הבטון או הבטקל ולעיתים גם על שכבות איטום קיימות על הגג. יש להתייעץ עם מומחה איטום גגות מקצועי בטרם בחירת חומר האיטום והחומר המקשר המתאים לו.

סקירת חומרי האיטום השונים לאיטום גג מקצועי 

בחלק זה נסקור מספר סוגים של חומרי איטום:

  1. יריעות ביטומניות מסוג APP

    יישום של יריעות ביטומניות נחשב לשיטה הטובה ביותר לאיטום גגות שטוחים וחשופים, מרפסות וכן גגות מרוצפים. יריעות ביטומניות מתאימות ליישום על גבי גגות חדשים העשויים מבטון או מבטקל, על גבי גגות המצופים בזפת או על גבי שכבה קודמת של יריעות ביטומניות (בתנאי שבוצעו הכנות שטח מתאימות להבטחת חיבור והידבקות מלאים בין שכבת היריעות החדשה לישנה). החומר הביטומני נקשר ומתחבר בצורה הטובה ביותר לחומרים ביטומניים אחרים או לזפת. בכל מקרה, יש לבצע יישום של שכבה מקשרת (פריימר) ביטומנית טרם יישום היריעות החדשות.
    כמו כן, יש לוודא כי השיפוע בגג יהיה לפחות 1.5% על מנת להבטיח שמים יתנקזו באופן מיטבי ולא תיווצרנה שלוליות של מים עומדים. יריעות ביטומניות תתקשנה להידבק לתשתיות קודמות המצופות באיטום אקרילי או באיטום צמנטי הידראולי.

  2. זפת חמה

    במקרה של גגות עם שכבת זיפות ישנה או גגות חדשים, ניתן לבצע זיפות באמצעות זפת חמה. שיטת איטום באמצעות זפת חמה אמנם נחשבת לשיטה מיושנת, אך מדובר בשיטה יעילה, אשר מבטיחה תוצאת איטום טובה בתנאי שהעבודה מתבצעת כראוי.
    היתרון בשימוש בזפת חמה הוא העובדה כי הזפת זולה בכ- 50% בהשוואה ליריעות הביטומניות, אולם לחומר איטום זה יש אורך חיים קצר יותר מאשר ליריעות.
    החיסרון בזפת, הינו שהחומר אינו עמיד בפני חשיפה לשמש ועלול להינזק על ידה (בהשוואה ליריעות הביטומניות העמידות). על כן, חובה להגן על הזפת באמצעות שכבה לבנה (סיד או צבע מלבין לגגות).

  3. חומרי איטום אקרילים ופולימרים

    ראשית נציין כי חומרים אלו משמשים במרבית המקרים לתיקון מערכות איטום כושלות בגגות קיימים ופחות מתאימים כחומרי איטום העומדים בפני עצמם. חומרי איטום אקריליים הם חומרים משחתיים לבנים על בסיס מים, הניתנים ליישום במריחה או בהתזה. היתרון המרכזי של החומרים האקריליים והפולימריים הוא בנוחות היישום והעדר הצורך בשכבת הגנה משום שצבעם המוגמר לבן. יחד עם זאת לחומרי האיטום האקריליים יש חסרון משמעותי – הם אינם עמידים במים עומדים. לכן, בכל מקום בו קיימות שלוליות, מרזב והקוויות מים אחרות, החומרים יינזקו משמעותית, יתקלפו מהתשתית ויפגעו בשכבת האיטום. משום כך מומלץ להשתמש בחומרים אלו רק על גבי גגות או מרפסות בעלי שיפועים תקינים. חומרים אקריליים ניתן ליישם על גבי מגוון תשתיות בתנאי שמבוצעת שכבת קישור (פריימר) כהלכה. לדוגמא, ניתן ליישם חומר איטום אקרילי על גבי תשתית של זפת לאחר ניקוי יסודי של המשטח ומריחת פריימר מתאים (נציין כי העדיפות היא להשתמש ביריעות על גבי תשתית זפת). החומרים האקריליים נתפסים באופן מצויין בעיקר על תשתיות הבטון הצמנטיות, גם כאן אחרי מריחת פריימר לפי הוראות היצרן.  יש לשים לב, כי כאשר מחליטים להשתמש בחומר איטום אקרילי, יש לקחת בחשבון שתחזוקת האיטום וחידושו בעתיד ייאלצו להתבצע באמצעות חומר אקרילי או פוליאוריטני בלבד.

  4. חומרי איטום פוליאוריטנים משחתיים

    בשנים האחרונות חומרי האיטום הפוליאוריטניים הפכו נפוצים יותר בשוק איטום הגגות. אלו חומרים פוליאוריטניים על בסיס מדללים ו\או על בסיס סולבט המתאים לאיטום גגות. יתרונם הגדול הוא שהם עמידים במים עומדים כגון שלוליות. תכונה זו מעניקה להם עליונות בכל הקשור באיטום גגות עם מתקנים רבים (כמו דודי שמש) אשר מפריעים לזרימת המים לנקודות הניקוז או גגות עם שיפועים לקויים. כמו כן הם עמידים בפני שחיקה ואפשר להשתמש בהם גם בשיטת "גג הפוך" .

  5. חומרי איטום ביטומנים משחתיים קרים

    החומר הביטומני נדבק מצוין על גבי תשתיות בטון או תשתיות ביטומניות (זפת ויריעות) בלבד. מומלץ להשתמש במשפחת חומרים זו לצורך ביצוע תיקונים ואיטומים נקודתיים ביריעות ביטומניות, במקומות אשר בהם אין גישה נוחה להלחמת יריעות ביטומניות או סביב אלמנטים חודרים בגגות. החומרים נוחים לעבודה ויש לדאוג להגן עליהם מפני קרינת השמש באמצעות מריחת שכבת צבע אקרילי להלבנת גגות או באמצעות סיד.

  6. יריעות PVC, TPO, EPDM

    מדובר בסוגים שונים של חומרים מהן מורכבות יריעות האיטום. לכל אחד מהחומרים (PVC, TPO, EPDM) תכונות שונות, עמידות שונה למים, תנאי מזג האוויר וכו'. מדובר בפתרון יקר יותר, אך עם זאת עמיד במיוחד, אטום באופן מלא מפני מים ובעל עמידות לטווח ארוך. יריעות מסוג TPO נחשבות לעמידות במיוחד בפני קרני השמש, בשל צבען הבהיר ויכולת החזר האור הגבוהה שלהן (אפילו יותר משל יריעות ביטומניות). היכולת להחזיר אור למעשה מבטיחה שהגג יתחמם פחות מהרגיל, מערכת האיטום לא ניזוקה והחום לא חודר מהגג אל תוך המבנה.

  7. יריעות אלו מונחות על הגג באופן חופשי כמעין "שטיח" (יש כפתורי עגינה לגג), כך שמתקבל כיסוי של ממברנה אטומה, גמישה ויחד עם זאת חזקה, שמקובעת במספר מקומות אל תשתית הגג והמעקות סביבו.חסרונם המשמעותי של חומרים אלו נובע מהעובדה שהן אינן צמודות לתשתית הגג בכל שטחן. כאשר קיים ליקויי נקודתי במקום מוסתר בגג, עלולה להתבצע חדירה של מים אל מתחת לשכבת האיטום ולגרום לכשל מערכתי. במקרים אלו, קשה מאוד לאתר את מיקום הכשל והתיקון יעשה על ידי הרמת היריעות, ייבוש השטח, ואיטום אזור הכשל – פעולות אשר גוררות עלויות גבוהות.

סיכום

איטום גגות באופן מקצועי שיבטיח עמידות גבוה לאורך שנים רבות זו משימה מורכבת הדורשת ניסיון, ידע מקצועי, דיוק, תכנון, בחירת חומר לאיטום גגות חכמה והכרת תשתית הגג עליו מתבצעת העבודה.

לפני תחילת ביצוע האיטום, חשוב לבדוק איזה חומר כבר מיושם על הגג ולבחור חומר איטום מאותה משפחת חומרים, על מנת להבטיח הידבקות מיטבית של האיטום לתשתית הקיימת. במידה ומחליטים מכל סיבה שהיא להשתמש בחומרים משפחות אחרות, חובה להקפיד על יישום חומר מקשר (פריימר) נכון והכנת תשתית מתאימה.

לעיתים, גם כשנעשה שימוש באותה משפחת חומרים נדרש יישום פריימר מתאים. לכן, נחזור ונדגיש  – כי יש לעקוב במדויק אחר הוראות היצרן בכל חומר בו משתמשים.

 

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום גגות מקצועי, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום