תפריט

הקירות החיצוניים של הבית הם המעטפת שלו, עליהם מונחים יסודות הבית והם מספקים בידוד ואיטום לכל חללי הבית הפנימיים.

מעבר למידת האסתטיות הנדרשת מהקירות החיצוניים, איטום קירות חיצוניים הנו קריטי לשמירת הקירות הפנימיים של הבית מפני נזקים.

איטום קירות חיצוניים מבוצע כחלק מתהליך בניית מבנה חדש, או במידה ומתגלים כשלי איטום במבנה קיים ע"י חומרי איטום קירות חיצוניים יעודיים למטרה זו.

כתמי רטיבות על הקיר, "הזעה" של הקירות, נזילה מהקיר או כתמי עובש הן כולן אינדיקציות לבעיית איטום.

כדי לא להגיע למצבים כאלו בבתים חדשים וכדי לפתור בעיות איטום קירות חוץ בבתים קיימים, על כל בית, חדש כישן, לעבור עבודת איטום קירות בצורה יסודית, מקיפה ומקצועית.

קירות חיצוניים הם קו ההגנה הראשון של הבית אל מול המפגעים הנמצאים מחוצה לו – פגיעות מכאניות, מזג אוויר ושינויי טמפרטורות, חומרים הנמצאים בקרקע ועוד.

על כן ביצוע איטום קירות חיצוניים בחומרים ייעודים לקירות חוץ יספק את ההגנה הנדרשת לבית כולו.

איטום קירות חוץ ניתן לבצע באמצעות מגוון חומרים, אותם יש לבחור בהתאם לתשתית הקיר, הסביבה והצורך הנקודתי (נזילה במבנה קיים, כשל באיטום או איטום קירות במבנה חדש).

בענף הבנייה הישראלי קיימת כיום קשת רחבה של חומרים לאיטום קירות חיצוניים, כאלו שיספקו לקירות שלכם את ההגנה והאיטום הדרושים.

חומרי איטום קירות חיצוניים – באילו חומרי איטום נשתמש?

איטום ביטומני

ביטומן הוא חומר המתרכך בחום (תרמופלסטי) שנוצר כתוצאה מתהליך זיקוק של נפט גולמי. החומר המתקבל הינו חומר שחור וצמיגי שמזכיר בצורתו ובמרקמו זפת.

חומרי האיטום הביטומני משמשים לאיטום קירות חיצוניים, זיפות גגות (משחה ביטומנית), איטום גגות וחדרים רטובים (יריעות ביטומניות), איטום קירות חוץ ואלמנטים חודרים (כדוגמת צנרת), איטום כבישים (אספלט) ותשתיות, קירות ועוד.

בין מוצרי האיטום הביטומניים הנפוצים, המשמשים באיטום קירות חוץ, ניתן למנות יריעות ביטומניות על כל סוגיהן, ביטומן חם או ביטומן מנושף (המכונה בטעות "זפת"), חומרי איטום ביטומניים קרים ועוד.

יישום של חומרי האיטום הביטומניים הוא במריחה, בהתזה או באמצעות מאלג', בהתאם למצב צמיגותו של החומר.

חומרי איטום קירות חיצוניים

איטום קירות חוץ – חומרי איטום מומלצים

איטום קריסטלי (גבישי)

חומרי איטום קריסטליים מכילים רכיבים כימיים שבמגע עם מים הופכים לגבישים ואוטמים סדקים ותעלות לכל עומק חתך היציקה. יכולתו של החומר הגבישי לחדור אל הבטון ולאטום אותו מבפנים, מעניק לבטון אטימה גבוהה במיוחד מפני חדירה של מים ורטיבות.

מערכת ההגנה הקריסטלית מקנה יכולת ריפוי עצמי לבטון אשר נשארת פעילה לאורך זמן בלתי מוגבל וממשיכה לפעול בכל מגע עם מים, לחות או רטיבות.

איטום צמנטי

חומרי האיטום הצמנטיים הנם החומרים השכיחים ביותר בענף הבניה בכלל ובתחום האיטום בפרט. הם מאפשרים איטום קירות חוץ בצורה יעילה של מגוון תשתיות ליישום בהתזה או במריחה.

חומרי האיטום הצמנטיים משמשים בכל תהליך הבניה, החל מהיסודות, המעטפת החיצונית ועד לפנים הבית (איטום חדרים רטובים למשל).

מדובר בחומרי איטום לקירות חיצוניים איכותיים שמיועדים לאיטום של קירות חיצוניים, כמו גם ליישום במגוון חללים ומשטחים כמו גגות, רצפות, תקרות, ביובים, מאגרי מים, איטום בריכות שחייה ועוד.

קיימים חומרי איטום צמנטיים המיושמים באזורים שונים במבנה, בעלי תכונות שונות ומדדים שונים כגון אלסטיות, זמן התקשות, חוזק סופי של החומר, גישור על פני סדקים, גידול בנפח העיסה לאחר התקשותה ועוד.

לכל סוג צמנט ייעוד ושימוש שונה בהתאם לתנאי המשטח, כמו שלכל תשתית או אזור במבנה יש דרישות תכנון שונות ואופן יישום שונה אשר יספקו את הפתרון האופטימלי.

איטום פוליאוריטני

חומרי האיטום הפוליאוריטניים מכונים "מסטיקים" ובשנים האחרונות הפכו להיות נפוצים מאד בקרב אנשי המקצוע ונעשה בהם שימוש רב לצורך איטום קירות חוץ.

אלו חומרים בעלי כושר הידבקות טוב לתשתיות רבות, וניחנים באלסטיות רבה המאפשרת להם להתכווץ ולהימתח בהתאם לשינויים ותנודות המבנה. הם בעלי עמידות גבוהה מאוד לשחיקה ולטמפרטורות קיצוניות של חום וקור.

חומר האיטום הפוליאוריטני מתפשט לאחר יישומו על גבי הקירות החיצוניים, חודר למרווחים ולסדקים ומשמש פתרון אפקטיבי באיטום כנגד חדירת רטיבות.

בשנים האחרונות נפוצו גם חומרי איטום פוליאוריטנים על בסיס מים, ידידותיים לסביבה.

הם נטולי ריח, לא מכילים ממיסים רעילים, מסוגלים להתייבש בטמפרטורות נמוכות ובעלי יכולת הידבקות יעילה למשטחים שונים, למטרת שיקום ואיטום מבנים!

איטום אפוקסי

חומר אפוקסי הוא למעשה פולימר אפוקסידי תרמוסטי אשר מתקשה במגע עם חומר מקשה.

השימוש באיטום אפוקסי נעשה על משטחים יבשים לחלוטין, וכאשר האפוקסי מתקשה הוא מעניק אטימה חזקה ומיטבית. החומר האפוקסי משמש לאיטום וציפוי של קירות חיצוניים, בריכות, מאגרי מים, מבנים, גשרים ועוד.

תכונותיו הפיזיקליות של האפוקסי מקנות לו עמידות ואטימות גבוהות. האפוקסי ניחן בכוח הדבקה גדול, עמידות לחום, כימיקלים (ולכן עמיד בפני קורוזיה), הוא מבודד מפני מתח חשמלי והוא בעל גמישות.

יישומו של האיטום האפוקסי מעט מורכב ומצריך מיומנות והכנה קפדנית של השטח.

ישנם מוצרים המבוססים על החומר האפוקסי כדוגמת רובה, סיליקון וחומרי גמר אחרים אשר הינם ידידותיים לסביבה, מותאמים לבניה ירוקה ומעניקים נקודות LEED למשתמשים בהם.

איטום עם עצרי מים

עצרי מים הן רצועות העשויות חומרים שונים המיושמות על גבי תשתיות הקיר ובהפסקות יציקה במהלך הבניה ותפקידם למנוע התפשטות מים אשר חודרים דרך מערכת האיטום הראשונית (שכבה של חומר איטום ביטומיני, צמנטי, פוליאוריטני, אפוקסי ועוד).

עצרי המים נועדו למנוע מצב בו תזוזות טבעיות של המבנה יוצרות סדיקה בחיכוך שבין שתי יציקות הבטון (למשל במקרים של הפסקות יציקה) ומניעת מעבר מים ביניהן.

עצרי המים עשויים חומרים שונים בעלי תכונות שונות, הנפוצים שבהם הם עצר מים PVC תרמופלסטי גמיש, עצר מים כימי מתנפח מחומרים שונים (EPDM, גומי הידרופילי ופוליאוריטן), עצר מים מגומי סופח ועוד.

חומרי איטום קירות חיצוניים – חומרים נוספים

קיימים חומרים נוספים אשר אינם מוגדרים כ "חומרי איטום לקירות חיצוניים", אולם אחד מתוצרי השימוש שלהם הוא גם איטום המשטח עליו הם מיושמים:

סילר

הסילר הנו חומר נוזלי ושקוף המשמש לאיטום קירות חוץ והגנה על קירות חיצוניים מחופים באבן, שיש ודומיה. סילר (Sealer) מגיע מהמילה האנגלית To seal = לאטום.

הסילר נספג אל עומק התשתית, הוא עמיד בפני מים, כימיקלים, שמנים, נוזלים וחומרים אחרים שעלולים לפגוע בקיר.

המונח "סילר" מתאר מגוון רחב מאוד של מוצרים, שכל אחד מהם מותאם למגוון תשתיות בהתאם לכושר הספיגה של התשתית (מטוייחות, נקבוביות סופגות, חיפוי אבן ועוד).

קיימים בשוק סילרים על בסיס אקרילי או מים, סילרים על בסיס מדללים ממיסים (סולבנטים), סילרים שקופים לחלוטין, סילרים מבליטי/ מחזקי צבע שמדגישים את גוון האבן, וסילרים המקנים לחיפוי מראה מט, משי, "רטוב" או מבריק.

שליכט צבעוני

צבע אלסטי הינו שילוב של איטום וצבע המיושם על קירות חוץ. החומר משלב צבע לבן גמיש במיוחד עם חומר אטימה בעל יכולת גישור על פני סדקים בקירות חיצוניים ונפוץ כאשר מדובר באיטום קירות חוץ.

חומר שקוף על בסיס סילוקסן

סילוקסן הנו חומר נוזלי ושקוף שמעורר קשר כימי עם התשתית אליה הוא מוחדר, כך שמולקולות הסיליקון הופכות להיות לחלק בלתי נפרד מהתשתית.

חומר זה על בסיס סילוקסן משמש בעיקר לאיטום קירות חוץ בעלי ציפוי סופג כגון בטון, שפריץ צמנטי, טיח, שליכט מינרלי, אבן, שיש וכדומה.

לסילוקסן כושר אחיזה מעולה לאורך זמן ארוך והוא גם מוגן מפני קרינת השמש מאופן היותו ספוג  בעומק התשתית. בגלל היותו שקוף, הוא אינו פוגע במראה ובצבע של הקירות.

שליכט מינרלי צבעוני 

טיח מינרלי צבעוני, טבעי וידידותי לסביבה, המתאים לבניה פרטית ולמבני ציבור, מגדלים ומפעלים. הטיח המינרלי עמיד בפני פגעי אקלים, ומשמש כהגנה אולטימטיבית למבנה, כאשר ביישום של שכבת עובי מסויימת החומר מהווה גם שכבת איטום.

אחר המוצרים הקיימים בשוק ונפוצים בשימוש הינו המונורקס – MONOREX מבית PAREX.

מדובר בטיח מינרלי המיושם בשכבה אחת, כאשר אין צורך ביישום שכבות טיח שחור.

הוא מהווה חומר לאיטום קירות חיצוניים העמיד בפני פגיעות מכאניות ומפגעי מזג האוויר, אוטם ומגן על המבנה ומשמש כציפוי דקורטיבי (מגיע ב-48 צבעים, גוונים ותתי גוונים שונים). בעזרת המונורקס ניתן לבצע טקסטורות וגימורים שונים לקירות החיצוניים של המבנה.

אם הנך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בנושא חומרים לאיטום קירות חיצוניים, במידע נוסף על חומרי איטום לקירות חיצוניים, מתי כדאי להשתמש בכל מוצר, על איזו תשתית ולאיזה צורך, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני פורטל מידע בנושא איטום