תפריט

מבנים תת-קרקעיים ניתן לאטום מצידו החיצוני של המבנה (איטום חיובי) או מצידו הפנימי של המבנה (איטום שלילי).

הבחירה בין שני סוגי האיטום נעשית מתוך שיקולים תכנוניים (האם המבנה בשלבי הקמה או קיים כבר) או בעקבות אילוצים טכניים, ועל כך בהרחבה במאמר איטום חיובי ואיטום שלילי באיטום מרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים.

בעבר חומרי האיטום היו מוגבלים לממברנות ביטומניות שיושמו באתר, כאשר במרוצת העשורים האחרונים פותחו חומרים חדשים שבתוכם אנו מוצאים את היריעות הביטומניות החרושתיות וחומרים ביטומניים משחתיים.

במאמר הנוכחי נסקור את יתרונות איטום קירות מרתפים ומבנים תת קרקעיים באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים.

מהן השיטות הרווחות לאיטום קירות מרתפים ומבנים תת קרקעיים?

כיום נהוג להשתמש בשתי שיטות עיקריות לאיטום מרתפים ומבנים תת-קרקעיים:

  • איטום באמצעות יריעות ביטומניות
  • איטום באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים

בכל אחת מהשיטות ניתן למצוא יתרונות לצד חסרונות. בשנים האחרונות השימוש ביריעות ביטומניות לאיטום קירות החל אט אט להצטמצם, וחומרי איטום ביטומניים משחתיים החלו לתפוס את מקומם.

אולם כשמדובר באיטום רצפות של מרתפים ושל מבנים תת-קרקעיים אחרים, רצוי ומומלץ להמשיך ולהשתמש ביריעות ביטומניות.

 

איטום מאגר בחומר ביטומני משחתי

מה הם היתרונות באיטום באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים?

  • העבודה עצמה פשוטה ונוחה יותר באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים
  • חיסכון משמעותי בזמן בוודאי כשמדובר בהתזה על גבי משטחים גדולים מאוד
  • יישום חומרים משחתיים, בשונה מיריעות, מאפשר איטום יציב אשר מונע היווצרות של כיסי אוויר או חללים, שכן היצמדות החומר אל התשתית היא מלאה ב- 100%
  • תחזוקה נוחה ומהירה יותר. במידה ונתקלים ברטיבות מקומית, ניתן לזהות בקלות את המקור ולטפל נקודתית בשכבת האיטום הפגועה (יש לציין שהטיפול הנקודתי יתאפשר לפני סיום ביצוע עבודת האיטום ולפני המילוי החוזר)

 

מהם החסרונות בשימוש בחומרים ביטומניים מישחתיים?

לצד היתרונות הרבים הטמונים ביישום משחות ביטומניות לאיטום קירות במבנים תת-קרקעיים, יש לדעת כי לא תמיד ניתן להבטיח כי עובי השכבות המיושמות יהיה אחיד. בשל כך נדרשת מיומנות ויכולת ביצוע גבוהה יותר של בעל המקצוע.

בהשוואה לחיסרון של המשחות הביטומניות, כאשר מדובר על יריעות ביטומניות ניתן לומר כי עובי היריעות  אחיד, שכן היריעות מיוצרות במפעל בעובי אחיד וזהה.

יחד עם זאת, יישום של יריעות ביטומניות דורש מיומנות עבודה ומקצועיות של המבצע.

זאת, במטרה להימנע מתקלות נפוצות בשימוש ביריעות, כגון היווצרות כיסי אוויר וחללים (כתוצאה מריתוך לא מלא לתשתית), פגיעה בחיבורים בין היריעות וחדירה של מים (במצב זה, תיקון הפגיעה עלול לכלול פירוק של כל המעטפת המקיפה את המבנה), ריתוך יתר ושריפת היריעה עד כדי איבוד תכונותיה ועוד.

 חומרים ביטומניים משחתיים – הקלות הבלתי נסבלת של האיטום

ראשית נבהיר כי חומרי איטום ביטומניים מגיעים במופעים שונים, יריעות, משחות או אמולסיות והם שונים זה מזה.

חלקם ניתנים ליישום בהתזה או בהברשה ויש לשים לב היטב להוראות היצרן ולהיצמד לכתוב בהן באופן מדויק.

במקרים של איטום מבנים תת קרקעיים נזכיר כי לאחר שימוש בחומרי איטום בכלל ובחומרים ביטומניים משחתיים בפרט, יש צורך בהתקנה של שכבת הגנה על האיטום, באמצעות יריעות הגנה או על ידי לוחות פוליסטירן (קלקר). זאת על מנת למנוע פגיעה מכנית בשכבת האיטום.

בקרקע שאינה מחלחלת מומלץ לוודא שיש תשתית ניקוז מתאימה המתבצעת על ידי התקנת יריעות ניקוז עשויות חומר פוליאתילן דחוס או יריעות מכוסות בד גיאוטכני, שמבטיח את חלחול המים לכיוון הצינור השרשורי שבמקביל לניקוז מהווה שכבת הגנה נוספת שמחזקת את איכות מערכת האיטום במבנה ואת עמידותה.

אם ברצונך להבין לעומק את השימוש בחומרים ביטומניים משחתיים ואופן היישום שלהם, מומלץ לקרוא את המאמר על מפרט איטום קירות במבנים תת-קרקעיים עם חומרים ביטומניים משחתיים.

 

לסיכום

אין כל ספק כי מבין השיטות המוצעות כיום בשוק לאיטום קירות מרתפים ומבנים תת-קרקעיים, חומרים ביטומניים משחתיים הם אפשרות נפוצה ומועדפת בשל יתרונות השימוש הרבים שלהם, בין אם הם מיושמים בהברשה ובין אם בהתזה.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום מרתפים ומבנים תת-קרקעיים באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום