תפריט

איטום מפתנים בחדרים רטובים

במאמר זה נתמקד באחת מנקודות הכשל הנפוצות באיטום מבנה – איטום מפתנים בחדרים רטובים ובכניסות למבנה.

איטום מפתנים

לכל אורך תהליך הבנייה מתבצעות עבודות איטום. החל מהיסודות (עוד בטרם יציקת הרצפה), המעטפת החיצונית ועד לפנים המבנה.

האיטום מתבצע בחלקו החיצוני של המבנה, על הגגות, בהיקף הקירות החיצוניים של המבנה (כ- 40 ס"מ מעל קו האדמה או הריצוף), והן בחלקו הפנימי של המבנה, במעברי צנרת החשמל והאינסטלציה, ובחדרים הרטובים.

יש נטייה להמעיט בחשיבות איטום המפתנים במבנה. אלו מהווים נקודת תורפה אשר אם לא תטופל כראוי, עלולה לגרום לכשל באיטום ולחדירת מים אשר תגרום לרטיבות, עובש ופטרת.

את המפתנים חשוב לאטום בשני מיקומים מרכזיים.

האחד מתייחס למפתני כניסה\יציאה מהמבנה, כאשר מחוץ למבנה קיימים שטחים רוויים במים כגון גינות, מרפסות ומי גשמים אשר מאיימים להיכנס למבנה.

השני מתייחס למפתנים בתוך המבנה הנמצאים בחדרים רטובים כגון חדרי אמבטיה, שירותים, חדר שירות, מרפסות ועוד.

אטימה מקצועית ומוחלטת של המפתנים מונעת חדירת מים מבחוץ ומהחדרים הרטובים לשאר חלקי המבנה.

לדוגמא, כשמדובר על איטום חדרים רטובים, יישום איטום המפתן כולל יציקת רצועת בטון המשמשת הפרדה פיזית בין המצע הקיים במבנה לבין המצע הקיים בחדר הרטוב.

גובה רצועת הבטון (סף ההפרדה) חייב להיות מותאם לגובה פני הריצוף, לסוג הריצוף ולסוג חומרי ההדבקה המיושמים (בעיקר בשל עובי היישום של הדבק ועובי האריח).

על מנת להבטיח איטום הרמטי מושלם, יש צורך בתכנון קפדני של מערכת האיטום, תוך שימת לב לכל אותם נקודות תורפה אשר עלולים להוביל לכשלים באיטום.

 

מהם הכשלים הנפוצים באיטום מפתנים בחדרים רטובים ובכניסות למבנה?

כפי שציינו, אחד המקורות הידועים לכשלי איטום הינם המפתנים בכניסות למבנה (כניסה ראשית או משנית), יציאה למרפסות, יציאה לגגות, מפתני חדרים רטובים וכדומה.

לעיתים, תיקון כשלי איטום עלול להיות כרוך בפירוק תשתיות (ריצוף, חיפויים), ביצוע חפירות להגעה למקור הרטיבות וכו'. תיקונים אלו עלולים להוביל להוצאה לא מבוטלת של עשרות אלפי שקלים.

על כן, יש לתת תשומת לב יתרה לסוגי הכשלים הנפוצים אשר יכולים לקרות בעת איטום המפתנים:

  • כשל בשלב תכנון מערכת האיטום של המפתנים השונים הקיימים במבנה (חיצוניים ופנימיים).
  • אי-ביצוע סף הפרדה אטום תחת פתחי היציאה (מהמבנה או מהחדר האטום), לשם מניעת מעבר מים בין האזור הרטוב ליבש.
  • יישום לא מקצועי של סף ההפרדה יכול לנבוע מהכנת שטח לקויה או אי-שמירה על ניקיון לפני יישום האיטום, כמו גם מיישום חומר האיטום בטרם הסתיים תהליך האשפרה וההתייבשות של התערובת ששימשה ליציקת החיץ.
  • שימוש בחומרי איטום לא מתאימים.
  • יישום שכבה דקה ולא מספקת של חומר איטום או איטום שאינו גמיש מספיק על מנת לגשר על גבי הסדקים שנוצרו בתשתית, או כאלו שיווצרו במהלך הזמן.

 

סיכום

תכנון מערכת איטום הרמטית, תוך שימת דגש על הכשלים הנפוצים, בחירת החומרים המתאימים, מעקב אחר הוראות היצרן, שימוש בחומרים נכונים וביצוע הכנות שטח מתאימות יבטיחו את הצלחת איטום המבנה ומניעת הוצאות עתידיות מיותרות.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בביצוע איטום מפתנים בחדרים רטובים ובכניסות למבנה, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום