תפריט

תחנת השאיבה לשפכים במתחם אנרג'י שבפארק חדרה כוללת מאגר מים עצום בנפח של כ- 3,200 מ"ק, בקוטר 18 מ' ובעומק של 12 מ'. הפרויקט שנערך באתר זה כלל איטום קיר הדיפון הסלארי, שכנגדו נבנה קיר הבטון הפנימי של מאגר המים עצמו. איטום מאגרי מים בכלל מצריך פתרונות איטום בעלי כושר עמידה בלחץ מים מתמיד לאורך שנים רבות ומחייב תכנון נבון ושימוש חכם בחומרים מתאימים בעלי תכונות הנגזרות מייעוד המאגר. באופן ספציפי, פרויקט מאגר אגרובנק הצריך יכולות איטום מיוחדות ובנייה הנדסית מורכבת.

השיקולים שהנחו בבחירת מערכת האיטום

השיקול המנחה בבסיס כל פרויקט תשתית הוא ליצור ערובה לכך שהמבנה ימלא את ייעודו במשך כ- 100 שנים. על כן יש למצוא פתרון שייתן מענה למגוון הצרכים והדרישות של המבנה בתוך סביבתו.

היות ומדובר במאגר מי שפכים, נדרשה המערכת להיות עמידה בסביבה אגרסיבית תוקפנית:

  1. רמת PH משתנה באופן קיצוני בין חומציות לבסיסיות
  2. קורוזיה חריפה הנגרמת מחשיפה לחומצה גופרתית ולתרכובות סולפידיות
  3. שחיקה כתוצאה מתנועה של אלפי מ"ק שפכים
  4. טווח טמפרטורות רחב
  5. דפורמציות מבניות כתוצאה מהתכווצות והתפשטות
  6. מניעה מהבטון לספוג נוזלים ולחות שכוללים יוני כלור וכלורידים תוקפניים
  7. הידבקות לרקע היישום עם יכולת התארכות וגישור סדיקה

מבנה מאגר המים נבנה בעומק הקרקע, מוקף במי תהום, כנגד קיר הדיפון הסלארי, המשמש כמעטפת למאגר. מי התהום שואפים אל מעל לפני הקרקע, ובכך מפעילים על דופן המאגר לחץ מתמיד מתחתית המבנה. לפיכך היה צורך לתת מענה לכוחות שיופעלו בצורה מתמשכת על המאגר.

  1. קיבוע קיר המאגר לקיר הדיפון למניעת תזוזה אנכית של קיר המאגר כלפי מעלה בעקבות לחץ מתמיד של מי התהום.

הפתרון שנבחר כלל כ- 7,000 קוצים לאורכו ולעומקו של קיר הדיפון, במטרה לקבע את רשת הבטון של המאגר לקיר הדיפון. עובדה זו היוותה אילוץ חשוב בבחירת מערכת האיטום, ומנעה שימוש ביריעות ביטומניות כמערכת האיטום המרכזית.

  1. בחירה של מערכת איטום שתעמוד בלחץ מים אנכי קבוע ולאורך זמן.
  2. דרישה למערכת איטום עם שיעורי התכווצות מינימליים תחת עומסי לחיצה גבוהים, מתוך היותה ממוקמת בין 2 קירות בטון – קיר המאגר מבפנים וקיר הדיפון מבחוץ.

המערכת שנבחרה לשימוש על ידי יועץ האיטום, אינג' ג'אן ברקוביץ', ושעמדה בכלל הדרישות שהוגדרו בפרויקט, התבססה על חומר איטום מסוג MB 2K מתוצרת Remmer. חומר אטימה פולימרי נטול סולבנטים הניתן ליישום גם על משטחים אנכיים. החומר משלב תכונות של איטום צמנטי גמיש ואיטום ביטומני בשכבה עבה ליצירת ממברנת איטום גמישה ביותר וחזקה במיוחד. לחומר יכולת גישור על סדקים עד 5 מ"מ, ייבוש מהיר, חוזקי לחיצה והדבקות גבוהים ועמיד בפני מלחים ובלאי. החומר מאושר לפי התקן האירופאי לצמנטים וגם התקן האירופאי לביטומנים, והוא בעל עמידות יוצאת דופן.

ל- MB 2K יכולת היצמדות לשני קירות הבטון בו זמנית, יצר שכבת איטום רציפה שמונעת חלחול של מים ובעל כושר עמידות בעומסי לחיצה גבוהים ביותר, עם שיעור התכווצות של פחות מ- 12% בלחץ של 30 טון למ"ר.

הכנת קירות המאגר וביצוע האיטום

הפרויקט החל בביצוע הדרכה והסמכה לשימוש ב- MB 2K לעובדי הקבלן המבצע. בוצעה שטיפה בלחץ של קיר הדיפון על מנת ליצור שטח פנים נקי לחלוטין וללא שאריות. היישום בשטח נדרש להתבצע בטמפרטורת סביבה נמוכה ככל האפשר, ועל כן החל בשעות הערב המאוחרות והסתיים למחרת בבוקר. חומר היישום הדו-רכיבי הורד לתחתית המאגר, שם עורבלו יחדיו שני הרכיבים עד לקבלת תערובת הומוגנית שהוטענה למכונות התזה. היישום נעשה תוך שימוש בצינור קצר בכדי למנוע התייבשות החומר בצנרת. יושמה שכבת איטום אחידה בעובי של 4 מ"מ על פני כל קיר הדיפון הסלארי, כאשר בסך הכל נעשה שימוש בפרויקט בכ- 3 טון חומרי יישום, נאטמו על פני כ- 700 מ"ר של משטח בטון.

צוות של חברת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, שגם סיפקה את חומרי האיטום, ליוו את פרויקט משלב ההכנה ועד סיום הביצוע, וכלל תמיכה טכנית, מקצועית ובקרת איכות

למידע נוסף, ליווי מקצועי או הדרכה בפרויקטים של איטום מכל סוג שהוא, הנכם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליכם בהקדם.