תפריט

כמאמר הפתגם "מים שקטים חודרים עמוק", כך גם בריכות שחייה ומאגרי מים, מחויבים להיות אטומים לחלוטין, אחרת המים יחלחלו אל מחוץ לבריכה, יביאו להתרוקנות הבריכה או המאגר, להצפות ולתקלות אחרות שזמן התיקון ועלותו עלולים להיות ארוכים ויקרים מאד.

לאור האתגרים העומדים בפנינו בעת איטום מאגרי מים ובריכות, יש להתייחס בכובד ראש לתכנון מדויק של מערכת האיטום תוך שימת דגש על התכונות הנדרשות מחומרי האיטום – עמידות בלחץ מים גבוה ללא היווצרות סדקים, כושר עמידה בהפרשי טמפרטורות, היקשרות מעולה לתשתית, חוזק, יעילות לטווח רחוק ועוד.

במשך שנים נהוג היה לבצע איטום בריכות שחיה ומאגרי מים בשני שלבים – איטום פנימי ואיטום חיצוני. האיטום הפנימי מונע זליגת מים מתוך הבריכה החוצה, ואילו החיצוני נועד לשמור על יציקת הבטון מפני רטיבות מהקרקע. תהליך העבודה בשני שלבים מצריך עבודה על פי סטנדרטים ותקנים מחייבים, החל משלב בחירת חומרי האיטום, דרך יישום מקצועי ופיקוח מלא של ספק החומרים.

כיום, עם התבססותן של טכנולוגיות מתקדמות בענף הבניה הישראלי, ניתן לקצר את תהליך העבודה ואף לייעלו. באמצעות שימוש במערכת גבישית (קריסטלית) לאיטום והגנה על מאגרי מים ובריכות שחייה מבטון, ניתן להבטיח איטום איכותי, יעיל והרמטי. במאמר זה נציג את יתרונותיה של המערכת הגבישית להגנה ואיטום וכיצד השימוש בה מאריך את קיים הבטון ומעניק איטום עמיד וארוך טווח.

איטום גבישי (קריסטלי) – יתרונותיו ועליונותו על מערכות איטום אחרות

בשנים האחרונות השימוש במוספים לענף האיטום והבניה הפך להיות נפוץ יותר ויותר. להבדיל ממוספים אחרים המוגדרים כמוספים משפרי אטימות, המוסף הגבישי הינו חומר אקטיבי אשר פועל בכל עת בה מתרחשת חדירת לחות או רטיבות אל תוך יציקת הבטון, גם אם היא מופיעה שנים לאחר היציקה של הבטון. המוסף הגבישי מגיע כאבקה אשר מוכנסת אל תערובת הבטון עוד בשלב הכנתו במפעל הבטון. כאשר המוסף מתערבב עם הבטון, הוא הופך לחלק אינטגרלי ממנו ובכל מגע עם מים נוצר מבנה גבישי בלתי מסיס אשר ממלא ואוטם את נקבוביות, התעלות הקפילריות וסדקי ההתכווצות בבטון מחדירת מים, גם בלחץ. למעשה, השימוש במוסף מעניק פעולת איטום לעומק הבטון ולא רק על פני השטח החיצוני שלו.

למידע נוסף על המערכת הגבישית (קריסטלית), כיצד היא פועלת ומה היתרונות בשימוש בה, ניתן לעיין במאמר "איטום גבישי (קריסטלי) במרתפים ומבנים תת קרקעיים".

לאיטום של בריכות שחייה ומאגרי מים באמצעות יציקות בטון בשילוב עם מוסף קריסטלי (גבישי) יתרונות רבים ומגוונים:

  • עמידות מוחלטת בפני כלורידים וכימיקלים אגרסיביים
  • הגנה אקטיבית על ברזלי הזיון מפני קורוזיה
  • המוסף הגבישי מתווסף לבטון בזמן ערבוב המנה במפעל הבטון והוא אינו כפוף למגבלות אקלים
  • המוסף עמיד בלחץ הידרוסטטי גבוה בצד החיובי והשלילי של קיר הבטון, כאשר מדובר בלחצים הגבוהים במידה ניכרת מהנדרש במאגרי מים ובריכות
  • אוטם סדקים דקיקים עד 0.4 מ"מ עובי
  • מחילות קפילאריות, סדקים נימיים ופגמים נוספים "מתקנים את עצמם" בעת הופעת רטיבות, בזכות הגבישים הבלתי מסיסים שנוצרים במגע עם מים
  • המוסף הופך להיות חלק אינטגרלי מהבטון, מאפשר לו לנשום ונשאר פעיל לאורך כל חייו
  • המוסף אינו רעיל ואף מאושר לשימוש באיטום של מאגרי מים לשתייה

נדגיש כי על מנת שעבודת האיטום תהיה יעילה ותממש את מטרתה, יש להקפיד על ביצוע מדויק לפי מפרט אותו תקבלו לאחר התייעצות עם מומחה איטום ייעודי.

איטום מאגרי מים ובריכות שחייה במוסף איטום גבישי

מוספי איטום גבישי מומלצים לאיטום בריכות שחיה ומאגרי מים

בארץ קיימים פתרונות איטום גבישי של חברת פנטרון (Penetron) ושל חברת זייפקס (Xypex). להלן שתי דוגמאות לתוספי האטימה הגבישיים אשר מציגות החברות הללו.

  • פנטרון אדמיקס Penetron Admix – תוסף לאיטום אינטגרלי באמצעות גבישים. מהווה תוספת לתערובת הבטון בעת הכנתה. מגיע גם בשקיות מתכלות SB.
  • זייפקס אדמיקס C1000NF – לשימוש בבטון המועשר במפחיתי-מים או לשילוב של מפחיתי מים עם צמנט סיגים.

ערבוב המוסף הגבישי מתבצע בשקילה מדויקת ותחת פיקוח במפעל הבטון ובהתאם להגדרות הרכב הבטון הספציפי ומרכיביו בכל פרויקט בנפרד. התערובת מגיעה לאתר מוכנה לשימוש.

המוספים הגבישים מחייבים יישום תחת פיקוח ואינם מסופקים ישירות לקהל הרחב ואף לא לקבלני בניין. יציקת בריכה או מאגר מים ועבודות האיטום המשלימות יתבצעו תחת פיקוחו של קבלן איטום שעבר הכשרה מתאימה.

טיפול בכשלים, אטימת נזילות ותיקון בריכות שחיה ישנות

תיקון נזילות במאגרי מים שנאטמו במערכות איטום סטנדרטיות כדוגמת חומרי איטום משחתיים, מחייב את איתור מקור חדירת המים ותיקונו. פעמים רבות, מציאת נקודת הנזילה הינה קשה עד כדי בלתי אפשרית, שכן פתח יציאת המים אינו בהכרח המקור לנזילה (הרטיבות יכולה לחלחל דרך יציקת הבטון ממקום מרוחק יותר ממקום הפגם הנראה לעין). לכן, ברוב המקרים נאלץ למרוח שכבות איטום חדשות על כל שטחו של מאגר המים או הבריכה, עבודה הכרוכה בעלויות גבוהות מאד.

לעומת זאת, כאשר קיימת נזילה במאגר מים או בריכה דרך פגם מקומי או סדק ביציקת בטון עם מוסף גבישי, התיקון יתבצע בדיוק במקום הכשל הגלוי לעין. ההסבר לכך הוא כי למעשה אין  אפשרות לחלחול רטיבות דרך יציקת הבטון הודות לגבישים הבלתי מסיסים הנוצרים כתוצאה מהמגע עם המים. לפיכך, במידה ונזילה אכן הצליחה למצוא את דרכה החוצה, מקום הנזילה הינו מקור הפגם בהכרח, ועל כן יהיה גם מקום התיקון הנקודתי.

אם אתם מעוניינים בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום מאגרי מים ובריכות שחייה במוסף איטום גבישי, המומחים של פורטל ביטומני עומדים לרשותכם עם כל המידע – צרו קשר למידע נוסף!

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום