תפריט

קירות חוץ וגגות במבנים מהווים את שטח הפנים הרחב והחשוף ביותר לגשמים ומשקעים נוספים, ועל כן לא מפתיע שמרבית חדירות המים לתוך מבנים מקורה בגגות ומרבית מוקדי הרטיבויות, העובש והפטריות נמצא בקירות המבנה. יחד עם זאת, מהנדסי בניין ואיטום יגלו לכם שרטיבות מגיעה במקרים רבים גם מהקרקע שבתחתית המבנה (מי תהום או מי גשמים), על ידי "טיפוס" דרך סדקים נימיים במעלה הקירות (עלייה קפילרית).

השימוש בקירות תומכים נפוץ בשטחים בעלי שיפועים ובבניה במפלסים שונים. תפקיד קיר תומך הוא למנוע את תזוזת האדמה באתרים בהם יש חשש לסחיפת קרקע. הם מתאימים כאשר מבקשים להגן על מבנים שנבנו במפלסים נמוכים יותר ובמקרים דומים נוספים.

בניית קיר תומך מחייבת איטום ייעודי, יעיל ומקצועי על מנת למנוע נזקי חדירת מים עתידיים והוצאות כספיות ניכרות לתיקונם.

איטום דופן ואיטום קצה בקירות תומכים

קירות תומכים בנויים מיסודות בטון שיוצקים עמוק בקרקע. על הקיר התומך ניתן לבנות קירות נוספים, כאשר את האיטום ניישם על הקירות החיצוניים של המבנה. זהו איטום דופן – חומרי אטימה המיושמים לאורך דופן הקיר ובכך מונעים חדירת מים מן הקרקע המקיפה את הקיר.

לעומתו, איטום קצה, זהו איטום המבוצע על חלקי הקיר המאוזנים במספר נקודות גובה נבחרות, לאורך הקיר התומך ובהתאם לצורך. מטרתם של שני סוגי איטומים אלו זהה, למנוע טיפוס מים במעלה סדקים נימיים מהקרקע לאורך הקיר.

הקירות התומכים עלולים להיפגע במקרים של הצפת קרקע שנמצאת במפלס הנמוך. היקוות מים בעקביות ולאורך זמן רב בקרקע שמסביב לקיר התומך, מסוכנת ליציבות שלו, עקב אפשרות לחדירה של מים אל תוך המבנה, מצב העלול לסכן את המבנה כולו ולהשפיע על בטיחותו.

איטום יסודות וקירות תומכים בחומרים ביטומניים

ברוב המקרים איטום קירות תומכים ואיטום חלקי הקיר הצמודים לקרקע נעשה באמצעות חומרים ביטומניים, בין אם בהברשה של חומרים משחתיים ובין אם בהתזה. חומרי איטום ביטומניים משחתיים קרים, נקשרים בצורה מצוינת לתשתיות בטון, נוחים מאד לעבודה, מחזיקים מעמד זמן רב ומספקים הגנה מעולה כנגד חדירת מים.

כאשר מדובר במשטחים גדולים ורחבים, ניתן ליישם את החומרים הביטומניים המשחתיים בהתזה, דבר אשר חוסך זמן ניכר ועלויות. השיטה נוחה במיוחד כשמדובר על קירות אנכיים, והיא מבוצעת באמצעות מכונה ייעודית להתזת החומר (airless).

תהליך איטום יסודות וקירות תומכים

תהליך איטום קיר תומך בפרט וקירות חיצוניים בכלל, כולל הכנת תשתית ומריחת שכבה מקשרת (פריימר) שתפקידה לקשר בין הבטון היצוק ובין חומר האיטום הביטומני העיקרי ולגרום שאחיזתו תהיה מיטבית. לאחר ייבוש של הפריימר מיישמים מעליו את חומר האיטום שנבחר לפרויקט.

את עבודות האיטום לקירות תומכים יש לבצע בסיום יציקת הבטון והתייבשותו ולאחר עבודות השלד, לפני עבודות הגמר הכוללות טיח, צבע או חיפוי באמצעות חיפויי אבן שונים.

יש לשים לב כי כאשר אוטמים קירות חיצוניים תת-קרקעיים, בין אם באמצעות חומרים ביטומניים משחתיים ובין אם באמצעות יריעות ביטומניות, יש להניח גם יריעות הגנה מסוג HDPE אשר יגנו על מערכת האיטום מפני פגיעות מכניות כתוצאה ממילוי חוזר.

סיכום

השימוש בקירות תומכים נפוץ בבניה במפלסי קרקע בגבהים שונים בכדי למנוע סחיפת אדמה ולשמור על יציבות הקרקע במפלס הנמוך. איטום קירות תומכים נועד כדי למנוע חדירות מים מהקרקע העלולים לפגוע ביציבות המבנה ובבטיחותו.

חומרי איטום ביטומניים הם הנפוצים ביותר לאיטום קירות תומכים, בין היתר בשל נוחות השימוש בהם ואחיזתם הטובה בתשתיות מבטון.

אם הנך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום יסודות וקירות תומכים, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 צוות אתר ביטומני | פורטל מידע בנושא איטום