תפריט

איטום ובידוד גגות בשיטת "גג הפוך"

איטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך"

המונח "גג-הפוך" מתאר שיטת בידוד המתאימה לגגות שטוחים. בשיטה זו שכבת הבידוד, שתפקידה לבודד את החלל הפנימי הצמוד לגג מחום מהשמש, נמצאת מעל שכבת האיטום של הגג, שתפקידה למנוע חדירת מים אל המבנה. שיטה זו הפוכה מהשיטה הקונבנציונלית, בה שכבת הבידוד נמצאת מתחת לשכבת האיטום.

בשיטת איטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך" מניחים על גבי שכבת האיטום לוחות בידוד מקלקר (פוליסטירן מוקצף) בפריסה על כל שטח הגג. על גבי לוחות הבידוד ניתן לפרוס יריעות גיאוטכניות כשכבת הגנה, ומעל מניחים שכבת חצץ.

במאמר זה, נפרט את היתרונות והחסרונות בשימוש בשיטת "גג-הפוך" לאיטום ובידוד גגות שטוחים ואת תהליך ביצוע האיטום.

מפרט טכני לאיטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך"

נציין כי המפרט אינו בא להחליף ייעוץ ע"י גורם מקצועי. לפני איטום גגות בשיטת "גג הפוך" יש להתייעץ עם מומחה איטום מוסמך שיבחן את תנאי השטח ויתכנן מערכת איטום בהתאם.

  1. חשוב לדאוג שאיכות שכבת השיפועים תהיה גבוהה (בטקל או מדה בטון בהתאם להוראות המתכנן). כאשר מבצעים איטום בשיטת  "גג-הפוך" חשוב לשמור על משטח חלק ככל הניתן, ללא שקעים ובליטות.
  2. איטום הגג יבוצע בעזרת יריעות ביטומניות בלבד. ניתן ליישם שכבה אחת אך מומלץ לבצע את איטום הגג עם שתי שכבות של יריעות בעובי 4 מ"מ לכל הפחות בכדי להבטיח איטום מיטבי. מומלץ לבצע שכבת זיפות ראשונה באמצעות זפת חם או פריימר ביטומני, על מנת להבטיח הדבקות מיטבית של היריעה לתשתית.
  3. בסיום שלב האיטום יש לוודא שאין נזילות על ידי ביצוע בדיקת הצפה למשך 72 שעות. המקפידים יבצעו בדיקת הצפה כבר לאחר ביצוע שכבת היריעות הראשונה. שימו לב כי מדובר בבדיקה חשובה, שכן תיקון כשלי איטום לאחר סיום התהליך הינו מסובך ויקר (יפורט בהמשך).
  4. יש לוודא כי יריעות האיטום מכוסות באופן מלא על ידי לוחות הקלקר, היריעה הגיאוטכנית (במידה ומשתמשים בה) והחצץ שמפזרים מעל. חלקים שנותרו חשופים יש להלבין באמצעות חומר אקרילי.
  5. לאחר סיום ביצוע מערכת האיטום ניגשים לפעולת הבידוד. יש לכסות את  כל שטח הגג בלוחות קלקר (פוליסטירן מוקצף) בעובי 3 ס"מ, תוך הקפדה של שילוב הלוחות זה בזה בשיטת "שקע-תקע", בצורה זו ניתן להבטיח כיסוי מלא של המשטח ללא "חורים".
  6. מניחים שכבת חצץ רחוץ ("עדש")  עבה על כל שטח הגג. חשוב לפזר את החצץ בשכבה אחידה ובעובי מינימלי של 5 ס"מ, ולוודא שכל הלוחות יהיו מכוסים היטב. תפקידו של החצץ להחזיק את לוחות הקלקר במקומם וכן משמש כשכבת מגן ללוחות הקלקר ולשבירת קרני השמש.
  7. חשוב להתייחס באופן מיוחד לפתחי המרזבים על מנת למנוע סתימות. מומלץ להתקין רשת סינון ("ברדס") בפתח המרזב שתמנע מאבני החצץ לחדור אל המרזב.

היתרונות באיטום ובידוד גג בשיטת "גג-הפוך"

  1. שיטת הבידוד של "גג-הפוך" הוכיחה את עצמה כיעילה ביותר במשך שנים רבות. כאשר שכבת הבידוד התרמי נפרדת וממוקמת מעל שכבת הבטון, כושר הבידוד של המערכת משתפר בצורה משמעותית לעומת מערכות אחרות, בהן שכבת הבידוד נמצאת מתחת לשכבת האיטום.
  2. שכבת הבידוד משמשת גם כשכבת מגן לשכבת האיטום התחתונה, שבשיטת "גג-הפוך" נמצאת מכוסה ומוגנת מקרני השמש ומשינויי טמפרטורה קיצוניים. נוצר כאן חיסכון כלכלי כפול: 1) תרומה ניכרת להארכת חיי מערכת האיטום. 2) נחסך הצורך בחידוש תקופתי של שכבת ההלבנה של הגג.
  3. שכבות הקלקר ושכבת החצץ העליונה מהוות חיץ ובידוד מצוין מפני השמש הלוהטת בקיץ, דבר המפחית את הטמפרטורה בחלל המגורים במספר מעלות.
  4. בימי החורף שכבת הבידוד מסייעת לשמירת הטמפרטורה בתוך המבנה.

לסיכום היתרונות של שיטת "גג-הפוך": כושר בידוד מצוין במיוחד בימי הקיץ. מהבחינה כלכלית נשיג חיסכון ניכר בעלויות המיזוג של המבנה, כמו גם חיסכון כספי משמעותי כשמערכת האיטום מחזיקה מעמד בצורה יעילה לאורך זמן ארוך יותר.

חסרונות איטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך"

החיסרון הגדול ביותר של המערכת הוא בתלות המכריעה שלה באיכות ובמיומנות הביצוע של עבודות האיטום!

במצב בו שכבת הבידוד מכסה את שכבת האיטום, חידוש או תיקון מערכת האיטום יחייב את הסרת כל שכבת הבידוד מהגג. מכאן שעלויות המערכת לאורך זמן ארוך מתייקרות מאוד, כמעט פי שניים מאשר מחיר ההתקנה הראשונית של המערכת.

החשיבות הגבוהה לביצוע עבודת איטום מקצועית וקפדנית מתבטאת גם בצורך לאתר או לתקן כשל מקומי במערכת האיטום, שאינה נגישה, מתוקף מיקומה מתחת לשכבת הבידוד. תיקון שכזה יגרור הוצאה כספית כבדה.

לאור כל הכתוב לעיל, יש להקפיד על ייעוץ עם מומחה איטום מקצועי אשר יתכנן מפרט איטום קפדני העונה על כל הדרישות.

 

סיכום 

שיטת איטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך" מתאימה לגגות שטוחים ונחשבת יעילה ומוצלחת מכיוון שהבידוד בשיטה זו עמיד מאד ושומר על שכבת האיטום שמתחתיו. בנוסף, בידוד המבנה יעיל יותר ופחות רגיש לתנאי מזג אוויר.

לעומת זאת, החיסרון העיקרי בשימוש בשיטת "גג-הפוך" הוא בצורך לקלף את כל השכבות שעל הגג בניסיון לתקן כשל במערכת האיטום או בהגיע הזמן לחדש את מערכת האיטום כולה. מצבים אלו עלולים לגרום לחוסר כדאיות כלכלית בשימוש בשיטה. משום כך אופן היישום של איטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך" הינו קריטי ומחייב מיומנות, מקצועיות והקפדה על כל שלבי הביצוע.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום ובידוד גגות בשיטת "גג-הפוך", הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום