תפריט

המונח "הפסקת יציקה" מתאר את המרווח בין שתי יציקות בטון שלא נוצקו כמקשה אחת. הפסקות יציקה נראה במקרים בהם התבצעו יציקות במועדים שונים, בחיבורים שבין יציקת הריצפה ליציקת הקירות, במקרים בהם נוצרת הפסקה ביציקת אלמנט מסוים במבנה (לדוגמא ביציקת קירות גבוהים) ועוד. הפסקות יציקה יהיו לרוב מתוכננות אך יש מקרים לא צפויים כדוגמת בטון לא איכותי או חוסר רציפות באספקת הבטון לאתר, אשר בעקבותיהם נאלצים להפסיק את היציקה.

מדוע חשוב לאטום את הפסקות היציקה? תזוזות מבניות טבעיות כמו גם התכווצות תערובת הבטון בזמן התקשותה, גורמים בהכרח להיווצרות סדיקה זעירה בהפסקות היציקה. סדקים אלו נחשבים לתופעה טבעית אשר מחייבת טיפול נקודתי לצורך איטום ומניעת מעבר מים דרכם. לכן במבנים תת-קרקעיים כדוגמת מרתפים, חניונים, מקלטים, מאגרי מים ובריכות שחייה חובה להתייחס לאיטום הפסקות היציקה כחלק ממערכת האיטום.

איטום הפסקות יציקה מיושם בדרך כלל בנקודת החיבור שבין היציקות אשר תוארו לעיל, כאשר הפסקת היציקה השכיחה ביותר היא זו שבחיבורי קיר-ריצפה. סדקים הנוצרים בחיבורים אלו הופכים אותם ל "רגישים" והם מהווים סכנה לחדירת מים ורטיבות אל תוך המבנה. לכן, נראה מקרים רבים של כשל במערכת האיטום אשר נבעו מהפסקות היציקה.

קיימים בשוק פתרונות אטימה ייעודיים לאיטום הפסקות יציקה שמיושמות כבר בשלב ביצוע היציקות עצמן במטרה למנוע חדירת רטיבות ממוקד הפסקת היציקה. במאמר זה נסקור את השיטות המרכזיות לאיטום הפסקות יציקה.

סקירת השיטות לאיטום הפסקות יציקה

עצר מים PVC

רצועה חזקה וגמישה העשויה מ- PVC, שמושתלת בין שתי יציקות בטון סמוכות. לאחר התקשות הבטון, רצועות ה- PVC שנמצאות בתוך היציקות, יוצרות מחסום דרכו מים לא חודרים אל המבנה במקרה של היווצרות סדקים בבטון. הרצועות מיוצרות עם זיזים ובליטות לאחיזה חזקה בבטון, היות ובטון ו- PVC אינם חומרים שמתחברים היטב מטבעם.

את עצר המים המתאים לפרויקט יש לבחור בהתאם לתנאי השטח, עובי היציקה, לחץ המים הצפוי לפעול על העצר, עומק המבנה התת קרקעי ועוד.

קיימים שני סוגים של עצרי מים עשויים PVC :

  1. עצר מים PVC חיצוני
    עצרי מים שמושתלים על דופן היציקה. יתרונם הראשון הוא בדרישה של עובי בטון של 1 ס"מ בלבד. היתרון השני נעוץ בעובדה שהם עוצרים את המים כבר בדופן החיצונית של הבטון, ומונעים מהרטיבות להתפשט לעומק הסדק.
  1. עצר מים PVC פנימי
    עצרי מים שמושתלים במרכז היציקה. עצרים אלה דורשים עובי בטון מינימלי של 6 ס"מ, ומכאן גם יתרונותיהם: אחיזתם חזקה יותר ועומקם מגן עליהם מפני פגיעות מכניות העלולות להתרחש במהלך עבודות הבניה.

בשני הסוגים קיימים עצרים באורך וברוחב משתנים, כמו גם אלמנטים מיוחדים לחיבורים בנקודות המפגש בין הרצועות – זוויות, פינות ומקומות אנכיים ואופקיים. חיבורי פינות בין שתי רצועות סמוכות מתבצע בהלחמה באמצעות ציוד ייעודי.

 

יתרונות של עצר מים PVC

  1. חוזק רב
  2. גמישות

חסרונות של עצר מים PVC

  1. קיבוע לא מדויק של העצר במקומו עלול לגרום לו להתקפל ולזוז במקומו בזמן יציקת הבטון. לכן, יש לוודא כי עצר המים קובע כהלכה ע"י קשירתו לברזלי הזיון באמצעות חוטי קשירה (ברזל) ומתיחתו כלפי מעלה וכלפי מטה. כך נמנע כיפוף והיווצרות סגרגציה.
  2. ההלחמה בין הרצועות דורשת ציוד מיוחד וביצוע של אנשי מקצוע מיומנים. ביצוע לקוי עלול לגרום לחיבור כושל בין הרצועות ולפגוע בפעולת האיטום (נקודה זו הינה כללית ונכונה עבור יישום של כל חומר, בעיקר ביריעות).
  3. מגרעתו המרכזית נעוצה בעובדה שבתנאים של מי-תהום קבועים או כאשר יציקת הבטון שסביבו הינה בעלת סגרגציה (כיסי אויר/חצץ), המים עדיין עלולים לתעל עצמם אל תוך המבנה, למרות קיומו של העצר.

מסטיק משחתי מתנפח

מסטיק משחתי הינה שיטה זולה, מהירה ונוחה ליישום. התנפחות המסטיק, עד לכדי 200% במגע עם מים, מונעת מעבר רטיבות אל תוך המבנה דרך הסדקים בהפסקות היציקה. התנפחות המסטיק היא הדרגתית ובכך מאפשרת לבטון זמן להתקשות ולהתחזק. התנפחות מהירה מדי עלולה ליצור סדקים ואף לנתק חלקי בטון מהיציקה.

את המסטיק מיישמים על גבי הבטון לאחר היציקה הראשונה ולפני תחילת היציקה השניה (כלומר בין היציקות, בדיוק בחיבור). יש לוודא כי החומר המיושם התייבש לחלוטין על פי הוראות היצרן לפני יציקת הבטון השניה. גם כאן, כל מנת להחליט על עובי השכבה המיושמת יש להתייחס לעובי הבטון, עומק המבנה, לחץ המים הצפוי להיות מופעל על המסטיק ועוד.

יתרונות של עצר מים מסטיק מתנפח

  1. עלות נמוכה
  2. יישום פשוט וקל (שגם מפחית את עלות יישום האיטום)

חסרונות של מסטיק משחתי מתנפח

  1. עמידות בעומסי מים נמוכים בלבד (כ- 0.3 אטמוספירה)
  2. אינו מתאים לשימוש במערכות איטום תת-קרקעיות עמוקות, בריכות ומאגרי מים בהן צפוי לחץ הידרוסטטי רב. במקרים אלו המסטיק המשחתי יהווה חומר עזר להדבקת פתרונות איטום אחרים כדוגמת עצרי מים (נרחיב בהמשך).
  3. אין שליטה על כמות החומר הנמרחת על הבטון.

עצר מים כימי מתנפח

רצועות עצרי מים כימיים קיימות מחומרים שונים כגון EPDM, גומי הידרופילי, בנטונייט ופוליאוריטן.  הן מתחברות אל תשתית הבטון על ידי מסמרי פלדה, מסטיק מתנפח או חומר יסוד, על פי הוראות היצרנים השונים.

עצר מים כימי מתנפח לכדי 300% במגע עם מים, בהדרגתיות במשך מספר ימים. אורך החיים של חלק מהעצרים אינו מוגבל בזמן ויש להם יכולת לשמור על מחזוריות של התנפחות והתכווצות ללא הגבלה. כושר העמידה של עצר מים כימי מתנפח גבוהה גם בלחצי מים גבוהים עד כדי 3 אטמוספרות, שמקבילים לכ- 30 מ' עומק.

אנו ממליצים על מערכת איטום הפסקות יציקה שמשלבת הצמדת עצר מים כימי באמצעות מסטיק מתנפח. המסטיק משמש כדבק וכסיוע במילוי חללים בין העצר לבטון, במיוחד כשתשתית הבטון אינה מוחלקת. יש להוסיף על המסטיק חיבור נוסף על ידי מסמרי פלדה.

לפני קיבוע עצר המים, יש לוודא כי הבטון מוחלק על מנת להבטיח הדבקות טובה למשטח (החלקת הבטון תיעשה בזמן שהבטון טרי וניתן לעיבוד). כמו כן, יש לבצע הכנות שטח לפני יישום עצר המים ולוודא כי המשטח נקי משאריות לכלוך, אבק ומלט.

 

עצר כימי מתנפח עם צינוריות הזרקה

צינורית הזרקה קשיחה שצידה החיצוני מכוסה בגומי הידרופילי מתנפח. לאורך הצינורית ממוקמים שסתומים חד-כיווניים המשמשים להזרקה של חומר אטימה אל תוך הסדקים שבין היציקות.

הצינורית משמשת כמחסום אטום למעבר מים בדומה לעצר הכימי המתנפח. בנוסף, הוא משמש כהכנה לטיפול בכשלי איטום עתידיים. את קצוות הצינורית מעוגנים במקומות נגישים בקירות. כך, כאשר מתגלה כשל עתידי באיטום, ניתן להרכיב על קצות הצינורות פיות הזרקה, ולהזריק דרכן חומר אטימה. כך, מעבר לטיפול בהפסקות היציקה, ניתן להשתמש בצינוריות אלו לפתרון כשלי איטום נוספים במבנה.

תהליך העבודה ביישום מערכת זו מעט מורכב יותר משאר השיטות שסקרנו, וכולל קיבוע הצינוריות באמצעות מסטיק מתנפח ותופסנים ייעודיים וקיבוע מבעוד מועד של צינוריות הארכה על תבניות היציקה של הקירות, שבקצותיהן ממוקמים פקקים. פקקים אלו יהיו גלויים בקירות המבנה ובמקרה של כשל באיטום וחדירת מים למבנה, פקקים אלו יפנו את מקומם לפיות הזרקה לצורך טיפול בכשל.

יתרונה המרכזי של שיטה זו נעוץ באפשרות לתיקון ליקויים באיטום במקרה של כשל עתידי גם באזורים של הפסקות היציקה (סדקים) וגם בכשלי איטום אחרים. יתרון נוסף הוא שההזרקה דרך הצינוריות אינה חד-פעמית, אלא מאפשרת הזרקות נוספות בשלבים מאוחרים יותר לאורך חייו של המבנה.

 

סיכום 

הפסקות יציקה הן אזורים המועדים להיווצרות סדקים בבטון ועל כן מצריכים טיפול מיוחד למניעת חדירת מים למבנה. במאמר זה סקרנו 4 שיטות לאיטום הפסקות יציקה: עצר מים PVC, מסטיק משחתי מתנפח, עצר מים כימי מתנפח ועצר כימי מתנפח עם צינוריות הזרקה.

השיטות נבדלות זו מזו במורכבות יישומן, בעלות החומרים והביצוע, בעמידותן בעומסי מים ולחצים הדרוסטטיים, וביכולתן לגבות כשלי איטום חוזרים ונשנים.

הוראות השימוש בכל אחת משיטות האיטום בהפסקת יציקות משתנות מיצרן ליצרן, על כן יש לוודא ביצוע בהתאם להוראות היצרן, כמו גם יישום מדויק של מפרטי הביצוע של מתכנן המערכת. נדגיש ונציין שמאד לא מומלץ לערבב בין מוצרים של יצרנים שונים.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום הפסקות יציקה, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום

קראו כאן על – איטום ושיקום מבנים