תפריט

במאמר זה נסקור באופן כללי תהליך עבודה של איטום גגות קלים כגון אסבסט, פח, מתכת, גגות איסכורית, פלסטיק ועוד.

טרם תחילת עבודת האיטום של גגות קלים בחומרי איטום משחתיים הכרחי לוודא שהגג יהיה בטוח לעבודה וכן שבוצעו תיקונים לפגיעות בלוחות : שיתוך (קורוזיה/ חלודה), נקודות הברגה וקרעים. על הגג להיות שלם לגמרי עם סיום עבודות ההכנה.

חוסר הקפדה בעבודת ההכנה יגרום בסבירות גבוהה לכשל של שכבת האיטום הראשית במקומות שלא טופלו כראוי. לכן יש להקדיש לפעולות ההכנה של השטח תשומת לב מרבית כאשר את שכבות האיטום העליונות נבצע רק לאחר שהגג למעשה כבר אטום לגמרי.

הנחיות בטיחות מיוחדות לעבודה על גגות קלים ומתועשים

באופן טבעי העבודה על גגות כרוכה בסיכון, וכשמדובר בגגות קלים, פוטנציאל הסיכון לפגיעה הוא גבוה ביותר.

בביצוע עבודות על גגות בטון שטוחים יש ודאות שאנו דורכים על מצע יציב וחזק דיו. אולם כשמדובר בגגות קלים הדבר אינו כך. ניסיון של שנים במתן ייעוץ עבור עבודות איטום בגגות קלים הצוות המקצועי היה עד לא פעם ללוחות סדוקים, שבורים, לא מעוגנים כראוי, רופפים וכדומה. קיימים גם גגות ישנים, שאולי אף לא תוכננו לשאת משקל אדם.

לכן, על מנת לוודא את בטיחות העובד בעבודה על גגות קלים, יש להתקין קו חיים ולהצטייד בציוד מגן מתאים ולהיות חגורים ברתמת בטיחות וחבל סנפלינג מתאים, שימנעו נפילה לקרקע. יש להשתדל להלך רק על לוחות מעוגנים בברגים ולהימנע מלדרוך במרכז לוחות הקירוי.

 

הערה חשובה: איטום גגות קלים על גגות מסוג אסבסט חובה לנהוג על פי תקנות העבודה עם חומרים מסוכנים ומסרטנים של המשרד לאיכות הסביבה. מדובר בחומר אשר מוגדר כמזיק ומסוכן לבריאות, וכאשר מבצעים עליו עבודות איטום או תחזוקה, ישנן הוראות מפורטות ומדויקות המדריכות שלב אחר שלב כיצד יש לנהוג עם החומר.

כמו כן, לרוב, גגות מסוג זה אינם אמורים לשאת משקל אדם ולכן יש להצטייד ולהתמגן בהתאם. טיפול ואיטום גגות קלים מסוג זה מחייב עבודה של מומחה עם ניסיון מקצועי עשיר וייעודי בתחום.

להנחיות בטיחות מלאות ומפורטות בכל הנוגע לאיטום גגות קלים בכלל, וגגות אסבסט בפרט, יש לפנות אל המוסד לבטיחות ולגהות.

אלו חומרי איטום מתאימים לאיטום גגות קלים?

איטום גגות קלים יעשה באמצעות חומרים אקריליים, פולימריים או פוליאוריטאניים.

חומר האיטום יבחר בהתאם לתנאי הגג, תוך התייחסות לגורמים כגון סוג הגג, תשתית קיימת, שיפועים ועוד. לדוגמא, בגגות בעלי שיפועים תקינים ניתן לעשות שימוש בחומרים אקריליים ופולימריים.

לעומת זאת, בגגות בהם קיימות היקוויות מים כתוצאה משיפועים לקויים, כיפופי פח או שקעים בפלסטיק, יש לעבוד עם חומרי אטימה פוליאוריטניים בלבד, היות והם עמידים במים עומדים. אמנם מחירם של החומרים הפוליאוריטניים גבוה יחסית, אך יתרונות כגון עמידות כנגד קריעה, תקיפת כימיקלים ויכולת היצמדות מעולה לתשתיות שונות עם שימוש בחומרי יסוד ייעודיים מחפים על כך.

לסקירה מלאה של חומרי איטום לגגות ותכונותיהם, היכנסו למאמר "כל מה שצריך לדעת על איטום גגות מקצועי"!

עבודת הכנה לפני איטום גגות קלים בחומרי איטום משחתיים

כפי שציינו, השלב המכריע ביותר באיטום גגות קלים הינו עבודות ההכנה הכוללת 2 פעולות עיקריות:

  1. איתור נזילות, תיקון ואיטום שלהן.
  2. בניית תשתית יציבה ואחידה כהכנה לשכבת איטום, על ידי קיבוע לוחות קירוי ומילוי החללים בין הלוחות.

טיפול במוקדי חלודה וניקיון השטח

  1. הסרת חלודה מהברגים, מלוחות הקירוי ומשאר המקומות בהן היא נראית לעין. אבק חלודה יש להסיר בעזרת מטלית ספוגה בטרפנטין או במברשת יבשה.
    חלקי הפח שנפגעו יש לתקן באמצעות טלאי.
  2. ניקוי שטח הגג במים על ידי שפשוף הלוחות במברשת או מטאטא. יש לשים לב, כי לעיתים קרובות מצטברים שרידי אבק על לוחות הקירוי בגגות מתכת, פלסטיק, פח ואיסכורית גם לאחר שבוצעה שטיפה. על כן יש לוודא גם לאחר הייבוש שהשטח נקי מפיח ואבק.
  3. ניקוי יסודי של הרווחים והחיבורים האנכיים והאופקיים בין לוחות הקירוי, בטרם נמלא חללים אלו במסטיק פוליאוריטני.

איטום ראשוני של חיבורים וברגים

תהליך עבודות האיטום הראשוני תבוצענה כחלק מהכנות השטח עם מסטיק פוליאוריטני לצורך מילוי החללים בין לוחות הקירוי ובלימת התזוזות ביניהם:

  1. איטום החיבורים בין לוחות הקירוי תוך שימוש במסטיק פוליאוריטני במקומות בהם יש רווחים או חללים. חשוב לוודא שהמסטיק חודר לעומק המרווח שבין הלוחות, ולאחר מכן להדק ולהחליק אותו (ניתן לעשות זאת באמצעות האצבעות) על מנת לוודא איטום מלא של המרווח. מילוי המרווחים יוצר משטח חלק שמאפשר זרימה חופשית של המים במורד שיפוע הגג.יש להמתין לייבוש מלא של המילוי (על פי הוראות היצרן) ולהימנע מלהלך על גבי לוחות קירוי שביניהם יש מסטיק טרי, פן יפגע האיטום.

המלצתנו – כאשר מדובר באיטום גגות קלים, חלקו את עבודת מילוי המרווחים לחלקים, כך שתוכלו לנוע על הגג בחופשיות ולטפל בכל מקטע בתורו.

המסטיק הפוליאוריטני משמש למעשה כ"בולם זעזועים" ומונע תזוזות של לוחות הקירוי אשר עלולות ליצור קרעים בשכבת האיטום העליונה.

  1. איטום החיבורים בין הגג לקירות והמעקות אשר מסביב לשטח, על ידי המסטיק הפוליאוריטני בהתאם למוסבר בסעיף 1.
  2. קרעים, סדקים או שברים בלוחות הקירוי יש לאטום עם מסטיק פוליאוריטני כמוסבר לעיל.
  3. איטום מוטות הברגה וראשי ברגים עם המסטיק הפוליאוריטני תוך כדי יצירת קונוס שיאפשר למים לגלוש מטה בחופשיות ולוודא שלא תיווצר היקוות מים סביב מוט ההברגה או הבורג.
  4. חיזוק או החלפה של לוחות וברגים במקומות הנדרשים.
  5. ליטוש קצוות חדים של חלקי פח שעלולים לחתוך את שכבת האיטום העליונה שתיושם בסוף שלב עבודות ההכנה.
  6. בחינה של שימוש ברשת בחפיפות בין לוחות.

בסיום עבודות ההכנה (אשר למעשה כולל גם איטום ראשוני) יש להמתין להתקשותו המלאה של המסטיק הפוליאוריטני. פרק זמן ההתייבשות הוא בין 24-72 שעות, בהתאם לעובי שכבת המסטיק ולהוראות היצרן של החומר.

מפרט איטום גגות קלים בחומרי איטום משחתיים

זהו מפרט כללי לאיטום גגות פח או איסכורית בחומרי איטום פוליאוריטנים משחתיים. הדגשים מתאימים גם לביצוע איטום על גגות אסבסט, פלסטיק וכן לוחות קירוי אחרים.

מודגש בזאת שיש לעבוד בהתאם להוראות המדויקות של יצרן מערכת האיטום ולהשתמש בחומרים משלימים אשר מומלצים על ידו. מפרט זה הינו מפרט כללי שאינו מחליף התייעצות עם יועץ איטום!

כל שלבי העבודה המתוארים זהים בעיקרם גם לשימוש בחומרים אקריליים ופולימריים:

  1. יישום של חומר יסוד מקשר (פריימר) בהתזה או מריחה לפי הוראות היצרן על כל שטח הגג בכמות של כ- 100-200 גרם למ"ר.
    יש להמתין לייבוש מלא של חומר היסוד, בהתאם להנחיות היצרן.
  2. כיסוי ראשי הברגים בשכבה ראשונית של חומר האיטום הראשי.
  3. כיסוי בשכבה מקדימה של חומר האיטום הראשי במקומות שנמרחו במסטיק פוליאוריטני בשלב ההכנה. יש להטביע רצועה של בד גיאוטכני או אריג ייעודי אחר המסופק על ידי היצרן לתוך השכבה הראשונה במקומות בהם היו קיימים מרווחים גדולים בין הלוחות, וליישם מעליו שכבה שניה.
    יש להמתין לייבוש מלא של החומר פוליאוריטני.
  4. יישום שכבה ראשונה במריחה או בהתזה של חומר האיטום הפוליאוריטני על כל שטח הגג, בעובי המומלץ על ידי היצרן.
    חובה להמתין לייבוש מלא של החומר כ- 24 שעות.
  5. איטום בשכבה שניה ואחרונה.

סיכום

השלב המרכזי והחשוב ביותר באיטום גגות קלים בחומרי איטום משחתיים הוא שלב ההכנה ומומלץ להקדיש לו זמן ואת מלוא תשומת הלב הנדרשת, במטרה להבטיח איטום מיטבי ועמיד למשך שנים רבות.

החומרים הפוליאוריטניים הם חומרי האיטום המועדפים לשימוש בעבודת איטום של גגות קלים, על פני חומרי אטימה אקריליים ופולימרים, מתוך היותם עמידים יותר וזאת על אף עלותם הגבוהה.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום גגות קלים בחומרי איטום משחתיים, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני | פורטל מידע בנושא איטום