תפריט

 

חומרים אקריליים הינם חומרים אלסטיים במיוחד, מגיעים בצורת משחה לבנה שצבעה לבן, וניתן ליישמם על גגות במריחה או בהתזה.

ניתן להשתמש בחומרי איטום אקריליים בעיקר לגגות קטנים, אם כי ניתן ליישם גם על גגות בטון חדשים. חשוב לוודא שאין על גגות אלו שכבות איטום ישנות ושקיים בהם שיפוע חד, שמאפשר ניקוז מים מיטבי, מאחר ועמידות החומר האקרילי בתנאי מים עומדים ושלוליות אינה גבוהה.

חומרי האיטום האקריליים לאיטום גגות הנפוצים הם פוליגג ואקרילפז (או כל חומר אחר שתמצאו לנכון ומתאים), יתרונם העיקרי נעוץ בחוסר בצורך להלבינם משום שצבע הבסיס שלהם הוא לבן.

איטום גגות בחומרי איטום אקריליים גמישים זול מאיטום ביריעות ביטומניות, אך יקר יותר מאיטום בזפת.

 

מפרט טכני לאיטום גגות בחומרים אקרילים

 

  • ניקוי יסודי של הגג מאבק ושאריות לכלוך אחרות, באמצעות מטאטא בעל שיער גס ולאחר מכן על ידי שטיפה במים של כל השטח. יש להקפיד במיוחד על ניקוי הצטברויות האבק מתחת לדודי השמש, ולהמתין לייבוש מוחלט בטרם נמשיך בעבודה.
  • שקעים קטנים בגג חשוב לתקן באמצעות תערובת צמנטית של מלט וחול ביחס 1:2, שמועשרת בדבק לטקס SBR בשיעור 20% מכמות המים של התערובת.
  • יש להסיר שאריות של שכבת האיטום הישנה מהאזור המיועד לתיקון על מנת שתערובת התיקון תתחבר ישירות אל התשתית הצמנטית של הגג (בטון). במידה ונדרשים תיקונים עבים יותר מ- 2 ס"מ, יש להוסיף יותר חול לתערובת (ביחס 2.5:1). יש להמתין לייבוש מלא של התיקונים במשך מספר ימים.
  • למרוח שכבת יסוד שמורכבת מחומר האיטום האקרילי עצמו, אשר מדולל במים ביחס של  1:3 (1 חומר אקרילי ל- 3 חלקי מים).
    להמתין עד לייבוש מוחלט של שכבת היסוד במשך מספר שעות בהתאם להוראות היצרן.
  • למרוח על גבי כל שטח הגג והרולקות שכבת איטום ראשונה בצריכה של כ- 1 ק"ג למ"ר.
  • לפרוס רשת אינטרגלס על גבי השכבה הראשונה בעודה טרייה.
    יש להטביע אותה אל תוך השכבה הקודמת באמצעות מברשת.המלצה: רצוי לחלק את השטח ל- "רצועות עבודה", כדי לא לדרוך על השכבה הטריה. כלומר, מריחה של שכבה ראשונה ברוחב של כ- 1.20 מטר, הטבעת רשת אינטרגלס בתוכה והמשך מריחת השכבה הראשונה ברצועת עבודה נוספת.

זמן המתנה הנדרש לייבוש הינו 24 שעות.

למרוח שכבה שניה של חומר האיטום האקרילי בצריכה של 1.5 ק"ג למ"ר, על גבי השכבה הראשונה ועד לכיסוי מלא של רשת האינטרגלס.

 

 

טיפים ודגשים לאיטום גגות בחומרים אקריליים

 

  • חובה לוודא ייבוש מוחלט של השכבה הראשונה לפני תחילת יישום השכבה השנייה. שכבה הראשונה שנשארת טרייה חלקית לא תוכל להתייבש כראוי לעולם.
  • לא לבצע שכבות עבות מדי. שכבה עבה מדי לא תתייבש ותיוותר קשה רק בצידה החיצוני ורכה מבפנים. זו גם הסיבה שאין למלא שקעים או חורים בגג בשכבה עבה של חומר האיטום.
  • לאפשר למערכת האיטום להגיע לייבוש מוחלט כשבוע ימים. זמני הייבוש משתנים בהתאם להוראות היצרנים השונים, אולם מומלץ לאפשר זמן ייבוש ארוך ככל הניתן, וכמובן ללא גשמים.
  • קיימת אפשרות גם לבצע את האיטום הנ"ל ללא רשת האינטרגלס בין השכבות. השימוש ברשת מחזק את שכבת האיטום, מונע סדיקה ומוודא יישום בעובי מספק ואחיד על כל פני השטח.
  • חובה לקרוא היטב את הוראות היצרן טרם ביצוע העבודות. ההוראות עשויות להשתנות מעט מיצרן ליצרן, ובכל מקרה הוראות היצרן קודמות לדברים שנכתבו במפרט זה.

 

בדיקת האיטום באמצעות הצפה

אין לעשות בדיקות הצפה על גבי גגות עם חומרי איטום אקריליים.

 

חומרים אקריליים וחומרים פולימריים מתקדמים

 

בעשור האחרון משווקים בשוק מספר חומרי אטימה על בסיס מים המשווקים על ידי היצרנים כחומרים "פולימריים". אך למעשה חומרים אלו הינם חומרים אקריליים משופרים הניחנים בעמידות מעט משופרת לתנאי מים עומדים לאיטום גגות.

ברם, עדיף להשתמש בחומרים האקריליים המשופרים לאיטום גגות על פני השימוש בחומרים האקריליים הוותיקים. אולם מניסיוננו, הכיתוב על חלק מהמוצרים שהם כביכול "עמידים במים עומדים על פי תקן ישראלי 4518דגם M" הוא מטעה ולא מדויק.

מוצרים אלו אינם עמידים תחת תנאים של מים עומדים ורטיבות מתמשכת, ויתרונם מתבטא ביכולתם להחזיק מעמד תחת שלוליות קטנות, לכל היותר. מסיבה זו חומרים אלו אינם מתאימים לשימוש במקומות עתירי רטיבות כמו גגות שאינם משופעים כראוי.

 

באופן כללי, אנחנו ממליצים לרכוש חומרים אקרילים או "פולימריים" לאיטום גגות רק אצל היצרנים הגדולים שהשירות שלהם כולל אחריות, ליווי ואף פתיחות מלאכה.

קיימים בשוק גם מספר מוצרים במחירים "תחרותיים", שלחלקם באיכות ירודה במיוחד והמלצתנו שלא להשתמש בהם כלל.

 

סיכום 

 

השימוש בחומרים אקריליים לאיטום גגות הוא זול יחסית ופשוט למדיי ליישום. חומרים אקריליים לאיטום גגות טובים לשימוש בגגות עם שיפועים טובים בלבד, כאלו שמאפשרים ניקוז יעיל, מאחר וחומרים אלו אינם יעילים במצב של היקוות מים עומדים וכן במקומות שבהם יש רטיבות מתמשכת. במידה והגג מתאים מבחינת השיפוע שלו ואין עליו שכבות איטום ישנות, איטום בחומרים אקריליים עשוי להוות פתרון מצוין, מהיר ויעיל.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום גגות בחומרי איטום אקריליים גמישים, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום