תפריט

במרוצת השים החלו ליישם בארץ את אחת ממערכות האיטום המתקדמות בעולם אשר סוחפת את עולם הבניה, וכל מומחה איטום חייב להכירה – מערכת איטום גבישי (קריסטלי) במרתפים ובמבנים תת-קרקעיים ובכל מבנה הנמצא בסביבה מימית.

במאמר זה נסקור את מערכת האיטום הקריסטלי, נפרט את היכולות שלה, ונבדוק את היתרונות שלה מול מערכות איטום אחרות.

מבין כל מערכות האיטום המתקדמות המוצעות כיום, מערכת האיטום הגבישי בולטת מעל כולן בשל העובדה שהיא מספקת הגנה, חוזק ואיטום לעומק הבטון, כך שמתקבל מבנה עשוי בטון אטום לחלוטין מפני נזילות או רטיבות. מערכת האיטום הגבישי מאופיינת למעשה כמערכת המספקת איטום וחוזק פנימיים עמוקים ולא חיצוניים בלבד, זאת בשל תכונותיה המיוחדות. אחת החברות המוכרות בתחום האיטום הגבישי היא חברת PENETRON, אשר מספקת מערכות גבישיות להגנה ואיטום לבטון מפני חדירות מים. הפתרונות אותם מציעה פנטרון מגיעים במגוון תצורות, החל ממוספים המוחדרים לבטון עוד בזמן הכנתו במפעל הבטון, ועד לאיטום במריחה, התזה, הזרקות, עצרי מים ועוד.

תהליך האיטום

בין אם מדובר על יישום במריחה חיצונית על פני שטח הבטון, בהוספת מוסף לתערובת הבטון בעת הכנתו או בהזרקת החומר לבטון לאחר התקשותו, היתרון במערכת האיטום הגבישי טמון בתכונה המיוחדת שלו שמאפשרת לו לחדור לעומק הבטון. בחומר האיטום הקריסטלי פועלים כימיקלים אשר חודרים לבטון ומייצרים גבישים קטנים המונעים מעבר של מים ולחות, וכך מאריכים את חיי המבנה. במגע עם מים, חומר האיטום מעורר ריאקציה כימית, הגורמת להיווצרות של גבישים קריסטליים הדומים בצורתם לסיכות דקות, בלתי מסיסים במים, אשר חוסמים סדקים, נקבוביות, מחילות קפילאריות וחללים הקיימים בבטון.

הגבישים נוצרים ללא הפסקה, לאורך השנים שלאחר יישום החומר בפעם הראשונה, מה שמבטיח אטימות מלאה של הבטון מפני נזילות או חדירת מים (מכל כיוון חדירה אפשרי, הן חיובי והן שלילי). כך למעשה, מתווסף חוזק נוסף לבטון במרוצת השנים בעקבות הגבישים הנוצרים בתוכו. יתרון משמעותי וחשוב למערכת האיטום הקריסטלי הינו יכולת החומר לחסום מעבר של מולקולות נוזלים ובמקביל לאפשר מעבר של מולקולות אויר, דבר המאפשר לבטון "לנשום".

באמצעות חסימה של חדירת נוזלים כדוגמת המים, מערכת האיטום הגבישי מספקת הגנה משופרת לברזלי הזיון בפני כימיקלים ומלחים המובלים על ידי המים, העלולים לגרום לקורוזיה בברזלי הזיון. מניעת חדירת המים מקטינה בצורה משמעותית את הנזק הנוצר כתוצאה ממחזורי קפיאה והפשרה בבטון.

מה הייחודיות באיטום גבישי? 

ראשית, חומרי האיטום המוכרים כיום יוצרים ממברנת איטום חיצונית על פני הבטון. לעומתם, האיטום הגבישי אוטם את הבטון לכל חתך העומק של הבטון ומעניק איטום והגנה מפני חדירת מים מבפנים.

שנית, במערכות איטום סטנדרטיות יש להמתין לייבוש מלא או לייבש את פני המשטח באופן ידני. לעומת זאת, באיטום קריסטלי ניתן לבצע שיקום עוד בזמן שהבטון רטוב.

כמו כן, באיטום סטנדרטי זמן התגובה הוא מיידי. לעומת זאת, באיטום קריסטלי זמן התגובה מותנה בהימצאותם של נוזלים והפרשות של המערכת הצמנטית בבטון.

שיקום עם ממברנות איטום סטנדרטיות מצריך איתור נקודת החדירה של המים, מה שעלול לגרור חפירות מרובות והרמות תשתית עד למציאת מקור הבעיה. לעומת זאת, תהליך שיקום של אלמנטים מבטון המיוצרים עם חומרים קריסטליים הינו פשוט ביותר והתיקון הוא ישירות בנקודת הנזילה מהצד החיובי או מהצד השלילי, הנוח מביניהם.

בנוסף לכך, מערכת סטנדרטית תלויה באיכות החומרים המיושמים על הבטון, על מנת לאפשר קיים של כ- 10 שנים. לעומת זאת, מערכות קריסטליות מתקיימות בצורה אקטיבית לאורך כל חיי הבטון, מחזקות אותו מבפנים ומאריכות את חיי המבנה.

היתרונות של איטום גבישי על פני איטום בחומרים אחרים

  1. חומר האיטום הגבישי מתאים ליישום בכל מזג אוויר ועל כל משטח בטון
  2. ניתן ליישום הן על בטון טרי והן על בטון ישן
  3. ניתן ליישם את האיטום הגבישי על קירות פנימיים וחיצוניים
  4. יישום פשוט וקל באמצעות הברשה, רולר או בהתזה
  5. אוטם סדקים עד 0.4 מ"מ במגע עם מים, מגן על ברזלי הזיון וזאת בזכות תכונות האטימה המיוחדות של החומר אשר מחזקות את הבטון מבפנים
  6. איטום קריסטלי "נושם". הוא אינו מאפשר מעבר של מולקולות מים, ובמקביל אינו חוסם מעבר של מולקולות אוויר, ולכן מונע נזקי רטיבות, טחב, לחות ועובש
  7. הופך להיות מקשה אחת עם הבטון לכל אורך החתך שלו
  8. מאפשר יישום על צידו השלילי של הבטון, זה המנוגד לכיוון חדירת המים והן יישום מצידו החיובי
  9. מתאים לשימוש במאגרי מים ומי שתיה, היות ואינו רעיל
  10. מעלה את עמידות הבטון ללחצים הידרוסטטיים
  11. אינו דליק, ידידותי לסביבה וחסר ריח
  12. הגבישים עמידים לשינויי זמן, טמפרטורה, כימיקלים בסביבה אגרסיבית, לחצי מים גבוהים ועוד

היכן ניתן ליישם את האיטום הגבישי (קריסטלי)?

את חומרי האיטום הגבישיים ניתן ליישם על גבי יציקות בטון תת-קרקעיות כמו חניונים, מקלטים, מנהרות ומערכות רכבת תחתית, איטום קירות תומכים של מרתפים, גשרים, וכל מבנה תת-קרקעי. התכונות הייחודיות של האיטום הגבישי מאפשרות הגנה מפני נזקים וכשלים בבטון, ואיטום איכותי מפני חדירת רטיבות ומים כתוצאה מקרקע רטובה. חומרי האיטום הגבישי ניתנים ליישום גם בסביבה ימית (כגון ביובים, מאגרי מים, בריכות שחיה, תעלות ניקוז, מתקני התפלה ועוד), זאת בזכות העובדה שהאיטום פועל בצורה הטובה ביותר על גבי משטחים רטובים.

לסיכום

איטום גבישי (קריסטלי) במרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים הינו פתרון אידיאלי שמספק איטום מלא לעומק הבטון, על ידי יצירת גבישים המונעים מעבר מים ולחות ובכך מאריכים את חיי המבנה. האיטום הגבישי מתאים ליישום בכל תנאי מזג האוויר, בעיקר בחורף מכיוון שרטיבות הבטון היא המצב האידיאלי לתהליך האיטום הגבישי.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בנושא איטום גבישי (קריסטלי) במרתפים ובמבנים תת-קרקעיים, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני | פורטל מידע בנושא איטום