תפריט

מיקום מנהרות מתחת לקרקע חושף אותן למפגעים רבים כמו מי תהום ורטיבות, לחצים הידרוסטטיים, גזים, כלורידים ועוד.

מפגעים אלו עלולים לגרום לכשלים וליקויים במערכות האיטום כגון סדקים, חדירות מים לתוך המנהרה (בין אם טפטוף ובין אם בלחץ מים זורמים), פגיעה בחוזק הקונסטרוקטיבי של הבטון והמבנה לאורך זמן ועוד, אשר מסכנים את שלמות המנהרה ואת המערכות הקיימות בה – תאורה, אוורור, בקרה, תקשורת וכו'.

יישום פתרונות מתקדמים לכשלי איטום במנהרות חיוני על מנת למנוע את המפגעים אשר צוינו לעיל, ובכך לשמור על תקינות המנהרה ותפקודה לאורך שנים.

מרגע הגילוי של כשל באיטום המנהרה יש לבצע מספר שלבים על מנת לפתור אותו ביעילות ובמהירות:

  1. איתור ואבחון מקור הכשל
  2. תכנון פתרון מתאים וכלכלי
  3. יישום הפתרון
  4. בקרת יעילות

מוקדים של כשלי איטום במנהרות

הדרך המומלצת לפתרון כשלי איטום בכל פרויקט היא באמצעות איטום חיובי, כלומר מהצד ממנו חודר המפגע אל המבנה. ברוב המקרים, כאשר מדובר במנהרות הממוקמות מתחת לפני הקרקע, הדבר בלתי אפשרי, ועל כן הבחירה במקרה של מנהרות תהיה באיטום מצידו הפנימי של המבנה, זה המנוגד לכיוון חדירת המפגע.

מידע נוסף ניתן למצוא במאמר איטום חיובי ואיטום שלילי באיטום מבנים תת-קרקעיים.

קיימים שני מוקדי כשל מרכזיים במנהרות שעלולים לגרום לחדירת מים:

  1. תפרים/חיבורים בין אלמנטים שונים של בטון
  2. ברגים המחברים בין סגמנטים היוצרים החלשה של הבטון באזור הבורג עד כדי סדיקה

קיימים מגוון חומרים ופתרונות איטום מתקדמים המתאימים לשימוש במנהרות, ואת הנפוצים שבהם נסקור להלן.

איטום גבישי (קריסטלי)

החומר הגבישי מכיל רכיבים כימיים הגורמים לריאקציה במגע עם מים כך שנוצרים גבישים קריסטליים בלתי מסיסים במים, בכל אזור בו קיימת נוכחות מים זורמים או רטיבות. הגבישים למעשה מעניקים יכולת ריפוי עצמי לבטון, נוצרים בכל מגע עם רטיבות בתוך הבטון ואוטמים את כל מעברי המים בבטון כדוגמת סדקים ומחילות קפילאריות.

האיטום הגבישי מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת ונותן מענה עבור רטיבות, נזילות ופרצי מים כתוצאה מכשלים בבטון כגון סדקים, כיסי חצץ, הפסקות יציקה לקויות ועוד.

החומר הגבישי (קריסטלי) מספק גם הגנה לברזלי הזיון ועמיד בפני כימיקלים וקורוזיה. באמצעות מניעת חדירת נוזלים כגון מים, מלחים שונים שהמים מובילים, מי ביוב וכימיקלים מומסים אחרים, מוגן הבטון בפני התגבשות מלחים, התקלפויות שונות והזדקנות.

האיטום הגבישי נשאר אקטיבי לאורך זמן בלתי מוגבל ויוצר גבישים בכל מגע חדש עם מים, לחות או רטיבות.

אחד מחומרי האיטום הגבישי המומלצים על ידינו הוא של חברת Penetron המספקים מערכת הגנה ואיטום מפני חדירות מים לעומק הבטון, ונותנים פתרונות החל מתוספים לבטון דרך פתרונות למריחה, להזרקה וכלה בעצירת פריצות מים. המערכת הגבישית מאריכה את חיי המבנה הקיים ומאפשרת מעבר אדים, מה שהופך את הבטון לעמיד בתנאי סביבתיים קשים ובלחצי מים גבוהים, מגן מפני מי קולחין, מי תהום, מי ים ועוד.

בנוסף, מדובר בחומרים שאינם רעילים ומאושרים לשימוש עם מי שתייה.

איטום בהזרקה

איטום בהזרקה מבוצע מצידו הפנימי של המבנה (איטום שלילי) או מצידו החיצוני (במידה והדבר מתאפשר) באמצעות הזרקה של חומר איטום נוזלי לתוך סדקים וחריצים בבטון. ההזרקה מתבצעת בלחץ על ידי מכונות ייעודיות. איטום בהזרקה משמש פתרון יעיל גם לצורך עצירה מהירה של פריצות מים בלחץ.

במקרים בהם שיטת ההזרקה היא הפתרון היעיל, יש לבחון ראשית את הכשל שנוצר ולאבחן את נתיב חלחול המים בתוך הבטון. רק לאחר האבחון, יוכל מתכנן מערכת האיטום להבין היכן עליו לקדוח את החורים עבור פיות ההזרקה דרכן יוזרק חומר האיטום.

החומרים הנפוצים לשימוש בהזרקה:

  1. חומרי איטום פוליאוריטנים נוזליים
    חומר האיטום הפוליאוריטני מוזרק בלחץ, מתנפח במגע עם מים ומגדיל את נפחו עד פי 30 ויותר ובדרך זו אוטם סדקים וחללים רטובים ביציקות הבטון.
  2. שרפים פוליאוריטניים
    חומרים מגוונים, חלקם חד-רכיביים ואחרים דו-רכיביים. החומר הדו-רכיבי מתאים במיוחד לאיטום של פרצות מים חזקות מסדקים וחורים ביציקות. קיימים שרפים פוליאוריטנים שמומלצים לאיטום תפרי התפשטות וגמישותם מסייעת להם לגשר בין חלקים המיועדים להימצא בתזוזה.
  3. חומרי איטום צמנטים נוזליים
    חומר האיטום הצמנטי מוזרק כדייס דליל ונוזלי לעומק הסדק או כיסי החצץ. לאחר התקשותו הוא הופך עמיד וחזק מאד ומתקבל איחוי ואיטום כנגד חדירת מים.
  4. חומרי איטום אפוקסיים נוזליים
    חומר האיטום האפקוסי מיושם על משטחי בטון יבשים לחלוטין ולכן מתאים לשיקום ואיחוי יציקות בטון ללא פריצות מים או רטיבות פעילה. האפוקסי משמש גם כחומר שיקום אשר ממלא את הסדק ויוצר איחוי במהלך תהליך ההתקשות.

המוקדים המרכזיים בהם משתמשים בפתרון איטום בהזרקה במנהרות הם קרקע המנהרה, הפסקות יציקה בבטון, תפרי התפשטות, סדקים ביציקה, מרווחים בין הסגמנטים ובין המנהרה לסלע ומוקדים של פרצת מים.

לקריאה נוספת על איטום בהזרקה במאמר איטום סדקים בשיטת ההזרקה.

איטום במלט מהיר התקשות

השימוש במלט צמנטי מהיר התקשות הוא לצורך איטום קירות בתנאי פרצות מים אקטיביות, בעונת הגשמים או כתוצאה מנוכחות של מי-תהום. זהו מלט הידראולי המכיל בתוכו תוסף אשר מגדיל את נפחו בזמן תהליך ההתקשרות שלו לבטון.

מלט מהיר מתקשה בתוך 1-3 דקות מרגע המגע עם המים, ולכן יישומו העיקרי הוא תיקון בתנאי רטיבות ונגירת מים פעילה. חוזקו של המלט המהיר לאחר התקשותו תלוי ברמת הרטיבות הקיימת באזור האיטום. ככל שנוכחת רטיבות גבוהה יותר, כך יהפוך המלט חזק יותר.

בנוסף למלט צמנטי מהיר התקשות, גם חומרים גבישיים (אשר הוזכרו בתחילת המאמר) יכולים לשמש פתרון לאיטום פרצות מים פעילות, כמו ה- Peneplug של חברת Penetron.

תערובת צמנטית מהירת התקשות המורכבת מחומר גבישי אינטגרלי שמיועדת לעצור נזילות מים פעילות, חדירת רטיבות, אטימה של מישקים נוזלים, חללי קשירה באלמנט או סדקים. החומר קל מאד ליישום ומתקשה בתוך כ- 30 שניות לאחר הערבוב.

להעמקה בנושא השימוש במלט מהיר ניתן לקרוא במאמר מלט מהיר התקשות לאיטום פריצות מים.

פתרונות לכשלי איטום במנהרות – סיכום

מיקומן של מנהרות מתחת לפני הקרקע, ללא יכולת גישה לדופן החיצונית שלהן מחייב שימוש בפתרונות שונים של איטום מצידו הפנימי של המבנה לטיפול בכשלי איטום ומניעת חדירת מים אל הבטון והמנהרה.

סקרנו במאמר זה 3 פתרונות מתקדמים לכשלי איטום במנהרות, כשלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות שונים בהתאם לתכונותיו ולטכניקת היישום שלו.

טכנולוגית האיטום הגבישי (קריסטלי) החודר לעומק הבטון לאחר יישומו בהתזה, בהברשה או בהזרקה, איטום בהזרקה שמאפשר שימוש במספר חומרי איטום שונים המוזרקים בלחץ לתוך הסדקים, ושימוש במלט מהיר התקשות המיועד לאיטום מהיר של פריצות מים פעילות בלחץ גבוה.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בפתרונות מתקדמים לכשלי איטום במנהרות, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום