תפריט

פרויקט "הקו האדום" – איטום התחנות התת-קרקעיות ברכבת הקלה של גוש דן

 

פרויקט הרכבת הקלה של מטרופולין גוש דן הינו פרויקט התשתיות הגדול ביותר בארץ, שנפרש מפתח-תקווה במזרח ועד בת-ים שבדרום מערב המטרופולין. "הקו האדום" הינו נתיב התחבורה המרכזי בפרויקט, אורכו 24 ק"מ והוא כולל 34 תחנות, מתוכן 10 תחנות תת-קרקעיות. בפני מתכנני הפרויקט נצבו מספר אתגרי איטום מפני חדירות מי תהום וגזי קרקע, תחת דרישת קיימות ל- 100 שנה ושימוש בתחנות כמקלטים ציבוריים בשעת חירום.

דרישות האיטום בפרויקט 

יזם הפרויקט, נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הציב מספר דרישות בפרויקט האיטום:

  1. איסור שאיבת מי התהום באיזור העבודות – רוב התחנות בנתיב ממוקמות במפלס מי התהום, אולם בשל חשש ליציבות המבנים סביב הפרויקט, הוחלט שהעבודות יתבצעו בנוכחות מי התהום.

הידעת?
תחנת ארלוזרוב ממוקמת תחת 20 מ' מי תהום, שנמצאים סביב התחנה וכ- 3 מ' מעל גובה התחנה.

  1. אחריות יצרן על חומרי האיטום ל- 100 שנים לפחות
  2. שימוש בכל התחנות התת-קרקעיות כמקלטים ציבוריים עבור משתמשי הרכבת הקלה

דרישות איטום נוספות:

  1. התמודדות עם גזי קרקע רעילים (ראדון,מתאן וכו')
  2. עמידות בפני רעידות אדמה

לצורך עמידה בדרישות הצאתגרות היה צורך לאתר מערכות איטום שייתנו מענה משולב ללחץ המים, העומס על המבנה ובלימת הכניסה של גזי הקרקע למרחבי תחנות הנוסעים. תוך שילוב פתרונות ממוקדים למניעת חלחול מים בהפסקות היציקה ושימוש במערכות גיבוי אקטיביות וחכמות לכל אורכו של הפרויקט.

מערכות האיטום שנבחרו לפרויקט

תכנון מערכות האיטום הופקד לאחר מכרז בידי החברות IBI הקנדית ו- DHV ההולנדית. החברות שכרו את שירותיו של משרד התכנון הישראלי ש.אנגל מהנדסים בע"מ לביצוע התכנון בפועל. התוכניות כולן אושרו במלואן על ידי שלושה גורמים בינלאומיים חיצוניים המתמחים באיטום (חברה מאוסטריה, חברה צרפתית, וחברה בריטית המתמחה בתחום רכבות תת-קרקעיות).

על פי מפרט הביצוע, נדרש שימוש במספר מערכות איטום, המספקות מענה לדרישות השונות של הפרויקט.

  1. יריעת איטום PMH 3040, 1.5mm HDPE , תוצרת חברת Yuhong, סין

מערכת האיטום הראשית לאיטום חלקי המבנה התת-קרקעיים. היריעה עומדת בתקן אירופאי EN 13967 ומאושרת על ידי המשרד להגנת הסביבה. היריעה עמידה בפני כימיקלים, כנגד חדירת גזים, וכן עמידה כנגד פגיעות מכניות ולכלוך. ביריעת איטום מסוג PMH 3040 נעשה שימוש ברחבי העולם באיטום של עשרות אלפי ק"מ במנהרות תחבורה באירופה ובארה"ב.

היריעה מורכבת מארבע שכבות: פוליאתילן בצפיפות גבוהה, דבק המשמש להדבקת היריעה לבטון הטרי, שכבת הגנה מלכלוך סביבתי ושכבת הגנה מכנית שקופה. היריעה נדבקת לבטון באמצעות ריאקציה כימית המבטיחה הדבקה של 100% לשטח פני הבטון.

  1. עצרי מים PVC

נדבך נוסף למערכת האיטום ביריעות, המהוות פתרון איטום להפסקות היציקה שבין קירות ורצפת המנהרה וכן בין קטעי הקירות.

  1. צינורות הזרקה, תוצרת TRADECC, בלגיה

צינורות הזרקה בהפסקות היציקה שבין הרצפה וקירות המנהרה, לצורך טיפול מהיר ויעיל במקרה של חדירות מים מהתפרים והחיבורים. הצינורות מאפשרים הזרקת חומר איטום על בסיס אקרילט, המוזרם בתוך הצינור, שיוצר שכבת איטום גמישה שאינה חדירה למים, לאורך התפר בהפסקות היציקה.

  1. MC Injekt GL 95 TX

ג'ל דו-רכיבי על בסיס אקרילט, בעל כושר איטום וגמישות גבוהים, המוזרק לתפרים בקירות סלאריים שבין הסגמנטים, לעצירה של חילחול מי תהום אל סביבת העבודה, באמצעות מכונת הזרקה דו-רכיבית.

צוותים מקצועיים של ספק מוצרי האיטום, א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, העניקו תמיכה מקצועית וליווי אישי בכל אחד משלבי העבודה בשטח, מפתיחת מלאכה, דרך הדרכות, הדגמות מדידה, חיתוך פרטים, פריסה, ואף יישום משותף של מערכות האיטום הלכה למעשה בשטח הפרויקט.

הידעת?
פרויקט הרכבת הקלה של מטרופולין גוש דן כולל מספר קווי רכבת שכל אחד מהם נקרא בהתאם לצבע שנבחר עבורו. "הקו האדום" הוא הקו המרכזי של הפרויקט וסביבו יוקמו קווים בצבעים שונים.

נתונים על הפרויקט ושותפיו

תחילת פרויקט: 2017
סיום משוער: 2021
מיקום: מטרופולין גוש דן
קבלני איטום: דן ליר הנדסה בע"מ / א.הלפרין בע"מ
תכנון ואיטום: ש.אנגל מהנדסים בע"מ
פיקוח: דנה הנדסה
יזם הפרויקט: נת"ע – נתיבי תחבורה עירוניים
קבלן הבנייה: דניה סיבוס / סולל בונה
ספק מוצרים, הדרכה וליווי: א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה
פתרונות איטום שיושמו: יריעות PMH 3040 HDPE , עצרי מים PVC, צינורות הזרקהMC Injekt GL 95 TX לאיטום נזילות מים מתפרים בקירות סלאריים, וחומרים לתיקוני בטון מסוג ספיר 670 ו- ספיר 672.

 

למידע נוסף, ליווי מקצועי או הדרכה בפרויקטים של איטום מכל סוג שהוא, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום