תפריט

איטום בריכות שחיה, מאגרי מים, בריכות נוי, בריכות דגים ודומיהן הינו נושא בעל חשיבות עליונה, ונדרש לכך תכנון קפדני ומדויק. תכנון מדויק של מערכת האיטום יתייחס בכובד ראש לתכונות הנדרשות מחומרי האיטום אשר ייושמו בבריכות, ביניהן עמידות בלחץ מים גבוה ללא היווצרות סדקים, עמידות בהפרשי טמפ', הידבקות מעולה לתשתית, חוזק ועמידות לטווח הרחוק ועוד.

במאמר זה נמנה מספר דגשים לתכנון מערכת איטום לבריכות, ונציג מפרט טכני לביצוע איטום בריכות בנויות מבטון, באמצעות חומרי איטום צמנטים משחתיים.

למה צריך לשים לב כשמתכננים מערכת איטום לבריכות? 

בעת תכנון מערכת איטום לבריכות, יש להתייחס לדגשים הבאים:

  1. תכנון קפדני של איטום מערכות נוספות הקיימות במשטח הבריכה, כגון צינורות חודרים, מגרעות, מערכת ניקוז, תאורה, סינון ועוד.
  2. יש לתת דגש על איטום הפסקות יציקה כגון חיבורי קירות, חיבורי קיר-רצפה, תפרי התפשטות ועוד. למשל, מומלץ לקבע בהפסקות היציקה עצרי מים.
  3. הקפדה יתרה על ביצוע הכנות שטח ותשתית לפני ביצוע האיטום (יפורט בהמשך).
  4. שימוש בחומרים אשר מיועדים ליישום בבריכות ובעלי התכונות המתאימות והדרושות לשם קבלת איטום עמיד לטווח הארוך.

כפי שאנו חוזרים ומדגישים כדרך קבע, מרבית מעבודת האיטום מתרכזת בהכנות השטח. תשתית שלא טופלה והוכנה כראוי, עלולה לגרום לכשלי איטום מקומיים, התנתקויות של שכבות האיטום אחת מהשנייה, ולבסוף כשל של מערכת האיטום כולה. נציג להלן את הכנות התשתית הנדרשות לפני ביצוע פעולת האיטום. נדגיש כי מדובר במפרט כללי בלבד ואנו ממליצים להיוועץ במומחה לאיטום בטרם תחל העבודה, באשר לבחירת החומרים הנכונים ותכנון שלבי האיטום בהתאם לתנאי השטח.


הכנות לפני ביצוע האיטום

להכנות השטח חשיבות מכרעת בהצלחת האיטום. יש להקפיד על ביצוע קפדני של הכנת התשתית ועבודת האיטום עצמה, לקבלת מערכת איטום שמסוגלת לעמוד לאורך זמן בלחץ מים המתמיד הקיים בבריכות.

  1. הסרת שאריות בטון וטיח רופפים משטח הרצפה והקירות, שמנים, אבק או כל גורם אחר. ברזלי זיון וחוטי קשירה ממתכת יש להסיר ולסתת לעומק של כ- 2 ס"מ.
  2. ביצוע תיקוני בטון במקומות הנדרשים בבריכה.
    – במידה וסותתו ברזלי זיון לעומק של כ- 2 ס"מ, יש למלא את המקום בחומר צמנטי בלתי מתכווץ.
    – יש לתקן סגרגציות וסדקים עם חומר צמנטי בלתי מתכווץ לאחר סיתות בעומק של 1 ס"מ לפחות.
  3. כאשר מתוכנן פתח ניקוז בבריכה, יש לבצע סביבו מגרעת (חריץ) בעובי של כ- 1 ס"מ ובעומק של כ- 1 ס"מ, שתמולא בהמשך בחומר איטום גמיש.
  4. במעברים של צינורות חודרים, יש ליצור מגרעת סביב הצינור בעומק ורוחב של 1 ס"מ, ולאטום עם מסטיק המתאים לבריכות שחיה.
  5. לנקות את הקירות משאריות חומרים ולכלוך לאחר מילוי ותיקון הסדקים שעל פני המשטח.
  6. מריחת שכבת הרבצה צמנטית. פעולה זו תתבצע לאחר הרטבה במים של התשתית והמתנה לקבלת מצע רווי יבש פנים. היישום יתבצע על ידי מריחה ראשונית, הידוק החומר לתשתית ולאחר מכן מריחה שניה משוננת בהידוק.
    לפני מעבר לשלב הבא, יש להמתין שלושה ימים ובמהלך 3 ימים אלו לבצע אשפרה של המשטח 2-3 פעמים ביום.
  7. לאחר שכבת ההרבצה הראשונה, יש ליישם שכבת טיח מיישר. לפני היישום, יש להרטיב את המשטח ולאפשר לו להיות רווי יבש פנים. את הטיח המיישר יש ליישם בפעם הראשונה תוך הידוק החומר על המשטח, לאחר מכן יש למלא את שכבה שניה לבניית העובי הרצוי (8-20 מ"מ), ולהחליק את השכבה הסופית.
    לאחר ייבוש הטיח יש לגרד אותו בעזרת סרגל מסור. גם כאן, לפני המעבר לאיטום עצמו, יש להמתין שלושה ימים, תוך ביצוע אשפרה 2-3 פעמים ביום.


מספר דגשים לעבודות ההכנה:

  1. בסיום עבודת ההכנה שטח הקירות והרצפה חייבים להיות מוחלקים.
  2. עבודת איטום על גבי יציקות בטון שנוצקו לאחרונה מחייבת המתנה לייבוש מלא לעומק הבטון, התקשות והתקשרות (28 יום).
  3. חשוב לבצע בבריכה בדיקת הצפה למשך 72 שעות, לאחר הכנות השטח ולפני ביצוע שכבת ההרבצה הצמנטית והטיח המיישר. מטרת בדיקת ההצפה היא לזבות כשלים נקודתיים בבטון או בהכנות השטח. שימו לב, לאחר ביצוע הרבצה וטיח מיישר, יהיה זה מורכב עד כדי בלתי אפשר לזהות ולטפל בבעיות אלו.

מפרט כללי לאיטום בריכות בחומרים צמנטיים משחתיים

ככלל, נבצע קודם איטום לקירות הבריכה ורק לאחר מכן נאטום את הרצפה. אולם, אנו מסייגים ואומרים כי תהליך העבודה תלוי בתכנון מפרט איטום בהתאם לפרויקט הספציפי המדובר.
אם ברצונכם לדעת מהו תהליך העבודה המתאים לפרויקט שלכם, מוזמנים ליצור עמנו קשר וצוות המומחים שלנו יחזור אליכם.

  1. להספיג במים את כל שטח הבריכה. תחילת העבודה תתבצע רק לאחר שהשטח ספוג וללא שלוליות, במצב של רווי יבש פנים.
  2. בפינות בין הקיר לרצפה, בפינות המדרגות ובצינורות החודרים הבולטים, יש לבצע בהתאמה הטבעת סרטי אטימה ואטמים לצינורות בתוך שכבת האיטום הראשונה.
  3. מריחת שכבה ראשונה של חומר איטום צמנטי גמיש על שטח הבריכה והמתנה לייבוש.
  4. מריחת שכבה שניה של חומר איטום צמנטי גמיש והמתנה לייבוש.
  5. מריחת שכבה שלישית על גבי השכבה השניה- לא חובה.
  6. כ- 7 ימים לאחר סיום עבודת האיטום, יש לבצע בדיקת הצפה. מומלץ לבצע מילוי בשלבים, כל יום שליש בריכה על מנת להקטין עומסים, כמו"כ חשוב לרוקן את הבריכה לאחר שלב זה בהדרגה, כל יום שליש על מנת להקטין עומסים.
  7. יש לבצע הדבקה של אריחי הבריכה באמצעות דבק ייעודי המתאים לתשתית ולסוג השימוש. מומלץ להשתמש בדבק סופר גמיש מסוג C2TE-S2.
    כמו"כ, יש ליצור מישקי ביניים (תפרי התפשטות), יש לחלק את האזור לשטחים
    של כ- 25 מ"ר וסביב שטח זה יש ליצור פוגה ברוחב של כ- 6 מ"מ. את תפר זה יש למלא לאחר מכן במסטיק או לחילופין בסיליקון.
  8. איטום החיבור סביב פתח הניקוז בקרקעית הבריכה בחומר אטימה גמיש, כדוגמת סיליקון פוגבלה, סיקפלקס 11FC, ספירטאן 230 או כל חומר אטימה דומה המתאים ליישום בבריכות. יש לוודא ייבוש החומר למשך 48-72 שעות בהתאם לעובי החומר ולהוראות היצרן.
  9. מילוי מישקים ברובה עמידה המותאמת ליישום בבריכות.
  10. בכל חיבור רצפה קיר, קיר קיר, פינות מדרגות וכדו', וכן בתפרי ההתפשטות שבחיפוי, יש ליצור מישק גמיש ברוחב 6 מ"מ ולמלא בחומר אטימה גמיש, כדוגמת סיליקון פוגבלה, סיקפלקס 11FC, ספירטאן 230 או כל חומר אטימה פוליאוריטני דומה המתאים ליישום בבריכות.

דגשים ליישום האיטום:

  1. להמתין לייבוש והתקשרות מלאים בין שכבות האיטום.
  2. לצורך מניעת סדקים נימיים יש לדאוג לייבוש הדרגתי ואיטי של החומר הצמנטי. יש לבצע זאת באמצעות מספר אשפרות במשך שלושה ימים לאחר התקשות החומרים הצמנטיים.
  3. בקיץ ובימים חמים במיוחד יש ליצור הצללה מעל הבריכה ולהגן עליה מפני קרני השמש לאורך כל שלבי העבודה.

לסיכום

עבודת איטום בריכות בנויות בטון בחומרי אטימה צמנטיים משחתיים אינה מסובכת ובלבד שעבודות ההכנה ומפרט האיטום יתבצעו על פי השלבים לעיל. נמליץ שוב לפנות למומחה איטום לצורך בחירת החומרים ותכנון הליך האיטום המתאים לתנאי השטח המדובר בפרויקט עליו הינך עובד.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום בריכות בחומרים צמנטיים משחתיים, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

 

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום