תפריט

לקראת סוף המאה ה- 20 התגלו בישראל נזקים למיסעות גשרים העשויים בטון ומכוסים בריבוד אספלטי. מצבם של הגשרים היה כה חמור, עד כי היה צורך לפרק כ- 30% מהם. דו"חות שנעשו על מנת לבדוק את הסיבות לנזקים מצאו כי עיקרם נבע מליקויים באיטום הגשרים – חלקם לא נאטם כראוי וחלקם לא נאטם כלל.

המצב בישראל לא היה שונה ממצב הגשרים בעולם. בשנים שלאחר מכן, התפרסמו מחקרים ומאמרים בנושא, וברחבי העולם פותחו תקנים ותקינות לאיטום מיסעות גשרים בכלל, וגשרים מבטון עליהם מיושמת מיסעה אספלטית בפרט. בארץ מערכות האיטום עברו ממערכות איטום צמנטיות, למערכות איטום עם ממברנות פולימריות דקות עובי, וכיום נעשה מעבר לפתרונות על בסיס מוצרים ביטומניים (יריעות ומשחות), תוך בדיקת פרמטרים הנדסיים, ותפקודיים שיבטיחו את עמידות המערכת לאורך זמן.

 

מדוע יש לאטום מיסעות גשרים?

גשרים הם חלק המשכי של כביש אספלט המונח על הקרקע. בזמן שרוב חלקי הגשר גלויים לעיני המתבונן וכל נזק מתגלה במהרה, מיסעת הגשר שבנויה מבטון מכוסה באספלט על כן אינה חשופה לעין, ואת הנזקים נגלה רק כאשר הנזקים/סדקים יחדרו את כל עובי הבטון ויראו על פני האספלט עצמו. הסדקים חושפים את הבטון וברזלי הזיון לתקיפה של מים, כלורידים, סולפטים וכימיקלים שחודרים למיסעת הגשר דרך שטח פני האספלט.

בזמן שמבנה של גשר מתוכנן לאורך חיים של 120-150 שנים, נזק למיסעה בקנה מידה משמעותי עלול להתפתח תוך 10 שנים ואף פחות. עלויות התיקון של נזקים חמורים במיסעות גשרים עלול להגיע למיליוני דולרים, שמתווספים להשבתה ארוכה של הגשר לצורך עבודות תחזוקה. לכן, בכל רחבי העולם התפתחו מערכות המתאימות לאיטום מיסעות גשרים מבטון מכוסה באספלט, שמטרתן למנוע חדירת מים, כימיקלים וגזים לתוך הבטון הנמצא מתחת לאספלט.

 

ריכוז הדרישות ממערכות לאיטום מיסעות גשרים

למערכות לאיטום מיסעות גשרים מבטון מכוסה באספלט דרישות ייחודית, שנגזרות מתהליך ההתקנה של המערכת ומכושר העמידות שלה בתקופת השירות.

נמנה חלק מהדרישות ממערכת לאיטום מיסעות גשרים:

  1. מניעת חדירת מים, כימיקלים ואדי מים לאורך זמן ארוך.
  2. עמידות לכוחות והטמפרטורות בזמן סלילת אספלט חם.
  3. עמידות בעומסי גזירה הנובעים מכוחות בלימה, האצה, ותנועה בסיבוב של כלי רכב.
  4. כושר עמידה משינויים תרמיים ובסדיקה דינאמית.
  5. ווידוא חיבור מלא של המערכת לשני האלמנטים המרכזיים במיסעה: תשתית הגשר מתחת והאספלט מעל.
  6. התקשרות טובה לאלמנטים בקצוות (מעקות ותפרים) ולאלמנטים חודרים (קולטנים וכו').
  7. המערכת ניתנת למחזור בסוף תקופת חייה.

חלוקת הדרישות ממערכת איטום מיסעות גשרים – בעת התקנתה ולאורך שנות השירות שלה

בעת התקנת המערכת לאורך שנות שירות המערכת
1  רגישות נמוכה לפגמים קלים ואבק  עמידות לטמפרטורות סביבה קיצוניות
2 רגישות נמוכה לטמפרטורה ולחות יחסית בזמן היישום נשארת אטומה ומחוברת לתשתית לתקופת שירות של 30-15 שנה
3 קלה להתקנה עמידה לניקוב האגרגטים שבאספלט כתוצאה מעומסי תנועה
4 נדבקת היטב לבטון בכלל ובקצוות בפרט עמידה למאמצי גזירה מעומסי תנועה, פניות חדות, בלימה והאצה
5 עמידה לפגיעות מכניות בזמן ההתקנה
+ עמידות לפגיעות מציוד הסלילה
מגשרת על פני סדקים דינאמיים במיסעת הבטון ללא פגיעה
6 עמידה מפגיעת האספלט שמעליה ניתן לקרצף ולרבד את שכבת האספלט העליונה ללא פגיעה במערכת האיטום ובבטון
7 הידבקות טובה לאספלט ניתנת למחזור

 

מערכת לאיטום מיסעות גשרים מבטון מכוסה באספלט שפותחה בישראל

בישראל לא נעשה איטום מיסעות גשרים עד לאמצע שנות ה- 90. כאשר נוכחו לגלות את העלויות הגבוהות שבתיקון הנזקים או הריסת הגשרים ובנייתם מחדש, החלו לאטום גשרים בחומרי איטום על בסיס צמנט. באותה התקופה לא נתנו את הדעת לבדיקת תפקוד מערכת האיטום בהתאם לעומסים הפועלים בגשר בזמן היישום ולאורך חיי הגשר.

בשנת 2004 בה קמה חברת "נתיבי ישראל" (מ.ע.צ. לשעבר) החל תהליך בחינה של התקנים בחו"ל, הכשלים והסיבות להם, ונקבע תהליך איטום אופטימלי בהתאם לתקנים מחו"ל. את איטום הגשרים יש לבצע באופן כללי בהתאם לשלבים הבאים:

  1. הכנת השטח כוללת סילוק מוחלט של הקרום הצמנטי וחלקים רופפים מפני המיסעה
  2. פריימר על בסיס אפוקסי
  3. ממברנת האיטום העיקרית מבוססת על ביטומן אלסטומרי בעל עמידות גבוהה בחום. יישום בעזרת ציוד ייעודי שיוצר מערכת איטום רציפה ללא תפרים בעובי של 2 מ"מ.
  4. יישום יריעות ביטומניות ויריעות להגנה, המשמשות מזה שנים רבות למניעת השתקפות סדקים בכבישים וידועות בעמידותן לאורך זמן בתנאי הכבישים בארץ.

יש לזכור, כי כל תשתית וכל פרויקט הינו שונה ויש להתייחס למאפיינים ותנאי השטח הספציפיים לכל פרויקט. לקריאה נוספת "מפרט איטום מיסעות גשרים מבטון".

 

סיכום

הדרישות ממערכות לאיטום מיסעות גשרים מבטון מכוסה באספלט מורכבות וייחודיות, בזמן שהן דואגות לחיסכון עצום בעלויות התיקון של נזקים במיסעות הגשרים. עדיין לא קיימת תקינה ישראלית בנושא, אולם בשנים האחרונות פותחה מערכת לאיטום מיסעות גשרים שעונה על כל הדרישות הידועות לנו מתוך התקינה בעולם, ומתוך ניסיון היישום בכבישי הארץ.

קיימים ארבעה מדדים מרכזיים של מערכות לאיטום מיסעות גשרים מבטון מכוסה באספלט והם: 1) הידבקות טובה של מערכת האיטום לתשתית. 2) הידברות של האספלט למערכת האיטום. 3) עמידות מערכת האיטום במאמצים השונים המתפתחים בגשר בזמן הסלילה ובתקופת השרות. 4) האפשרות למחזר את מערכת האיטום בתום תקופת השרות.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה בנושא הדרישות ממערכות לאיטום מיסעות גשרים מבטון, הינך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס בקישור, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום