תפריט

איטום גגות מרוצפים ומרפסות ללא הרמת ריצוף

אנו מציינים את חשיבותה של מערכת האיטום כמעט בכל מאמר אותו אנו מפרסמים, ולא בכדי.

האיטום הוא אחת מן הנקודות הקריטיות אשר יבטיחו את העמידות של המבנה בפני חדירת מפגעים ואת איכות החיים של השוהים בו.

על כן, יש להקפיד וליישם את מערכת האיטום באופן מקצועי, במיוחד כאשר מדובר על איטום של גגות, מרפסות, רצפות או כל חלל ומשטח אחרים אשר יונח עליהם ריצוף בהמשך.

כשמדובר על איטום גגות מרוצפים או מרפסות, המשימה עלולה להיות מורכבת במיוחד.

במידה ולא נעשתה עבודת איטום יסודית באופן מקצועי, קיימת שיטה שמאפשרת איטום ללא הרמת ריצוף של הגג או המרפסת המרוצפים, גם כן ללא צורך בעקירת המרצפות.

איטום גגות מרוצפים ומרפסות

כיצד ניתן לבצע איטום גגות מרוצפים ללא הרמת מרצפות?

כאשר יש לאטום גג או מרפסת מרוצפים כנגד נזילות או מפגעי מים למיניהם, ניתן לעשות זאת  באמצעות איטום המישקים (הרווחים) שבין האריחים.

שיטה זו היא הוותיקה מבין כל שיטות האיטום הניתנות ליישום על גבי ריצוף קיים.

חשוב לציין שאיטום גגות מרוצפים או מרפסות ע"י חברה לאיטום גגות, ישמור על יעילותו מספר שנים מועט יחסית.

נמנה שתי סיבות מרכזיות להיותו של איטום מישקים פעולה זמנית לפני איטום יסודי ארוך טווח:

  • התזוזה המתמדת שקיימת על פני המשטח המרוצף, פוגעת באורך החיים של איטום המישקים. לכן יש לקחת בחשבון שהחיסכון הזמני בהוצאה הכספית עלול להתברר מאוחר יותר כהוצאה כספית גבוהה יותר לטווח הארוך.
  • הרטיבות שבגללה ביקשנו לאטום את המשטח מלכתחילה, תמשיך להישאר כלואה מתחת לפני הריצוף. ישנם מקרים בהם ניתן לבצע פעולה של ייבוש תת רצפתי ולאחר מכן לטפל בבעיית הרטיבות על ידי מילוי מישקים. אולם, לאורך זמן הנזק המצטבר יהיה חמור יותר ולא יהיה מנוס מלעקור את הריצוף.

כמו כן, יעילות איטום המישקים תלויה בתנאי השטח, ויש לבחון האם האריחים יציבים, מה מצב המישקים שבין האריחים, האם האריחים סדוקים או לא ועוד.

חשוב להדגיש כי בעוד ניתן ליישם איטום ללא הרמת ריצוף לשם איטום גגות מרוצפים ומרפסות, לטווח הארוך, הפתרון הנכון יותר הוא הרמת הריצוף, איטום המשטח ביריעות ביטומניות או משחות וריצוף מחדש של השטח.

מפרט איטום באמצעות מילוי מישקים במרפסות וגגות מרוצפים

נציג להלן את השלבים שיש לבצע בעת מילוי המישקים במרפסות ובגגות מרוצפים.

נציין, כי אלו הן הוראות כלליות, ואינן מהוות תחליף לייעוץ והכוונה ספציפיים המתייחסים לתנאי השטח והתשתית, מבעל מקצוע המומחה באיטום.

  • הכנת שטח – ניקוי יסודי את המשטח המרוצף במים וסבון.
  • על מנת למנוע הידבקות של חומר האיטום אל המרצפות עצמן, ניתן למרוח שכבת ווקס על כל המשטח על ידי מגב ומטלית. לאחר הייבוש יש לעבור על כל שטח הריצוף במטלית יבשה ולהחליק היטב את הווקס
  • יש לפתוח את המישקים בין המרצפות ובין הפנלים לעומק ורוחב מינימליים של 4 מ"מ או על פי גובה האריח. יש לוודא שפתיחת המישקים תהיה לעומק, עד לתחתית האריח על מנת להבטיח מילוי מיטבי.
  • לפני יישום החומר יש לבצע ניקיון יסודי של כל השטח המרוצף (על ידי שואב אבק חזק, מטאטא או מברשת, אך ללא שטיפה). יש לוודא הסרת כל שאריות האבק לאורך כל המישקים הפתוחים.
  • מומלץ להשאיר את השטח לייבוש למשך מספר ימים, כך שהרטיבות שמתחת לריצוף תתייבש בשמש (אם מזג האוויר מאפשר זאת).
  • יש למלא את המישקים הפתוחים בין הפנלים ובין אריחי הרצפה באמצעות מסטיק פוליאוריטאני או סיליקון מתאים. ניתן למלא ברובה מבוססת אפוקסי שאינה מתכווצת בתהליך ההתקשות ובעלת עמידות לקרינת UV. כאשר קיים שיפוע למשטח, מומלץ לבצע את המילוי מחלקו הנמוך של השיפוע לכיוון החלק הגבוה. כך תהיה האפשרות לנקות עם מים את הרובה המיושמת במישקים ללא גלישת מים למישקים שעדיין פתוחים וטרם מולאו.
  • איטום זהה כמפורט לעיל יבוצע סביב פתחי ניקוז, כניסות מרזבים, רגלי מעקות וכו'.
  • איטום זהה יבוצע גם תחת משקופי הדלתות וסביבם. במידה וקיימות וויטרינות, יש להקפיד ולאטום היטב את המסילה התחתונה שלהן, וביתר הקפדה בפינות ועל גבי ברגים חשופים.

שימו לב, רובה אפוקסית קשה מאוד להסרה, ועל כן חשוב לנקות אותה בזמן! מומלץ לבצע את עבודות המילוי ברובה האפוקסית בקטעים ולנקות כל קטע מייד לאחר סיומו (מומלץ לבצע בדיקה במקום נסתר לפני תחילת העבודה).

בדיקת הצפה

לא נהוג לבצע בדיקת הצפה במשטחים מרוצפים או לאחר איטום גגות מרוצפים!

איטומים נוספים בסביבת המשטח המרוצף

במהלך מלאכת איטום גגות מרוצפים או מרפסות מרוצפות, יש להתייחס לגג/מרפסת כולה כמכלול ולוודא תקינותם של חלקים נוספים בה:

  • יש לוודא שלא נשארו מישקים לא אטומים מעל הפנלים. במידה וקיימים מרווחים, יש למלאם  באותה רובה אפוקסית על מנת לא להשאיר מרווחים חשופים ללא מילוי.
  • יש לוודא כי קירות, מעקות וקופינג בסביבת המשטח מרוצף יהיו אטומים, תקינים ושלמים. במידה והם אינם אטומים או פגועים, חובה לטפל גם בהם כנהוג בכל עבודת איטום. סדקים בחיבור החיצוני שבין המעקה לגג עלולים לגרום לכשל כללי של כל מערכת האיטום, לפיכך יש לבדוק במיוחד את הקירות בצידו החיצוני של היקף הגג המרוצף.
  • חשוב לזכור – ככל שהשטח המרוצף גדול יותר, גדל הסיכוי לכשל בשיטת מילוי המישקים.

סיכום

איטום של גגות מרוצפים ומרפסות, ללא הרמת ריצוף, היא משימה מורכבת למדיי, ועדיין אפשרית באמצעות שיטות שונות לאיטום מישקים.

רצוי לקחת בחשבון ששיטות איטום אלו יחזיקו מעמד לאורך מספר שנים מועט.

אם הינך מעוניין בהנחיות נוספות, ליווי מקצועי או הדרכה באיטום מרפסות וגגות מרוצפים, הנך מוזמן לפנות אלינו באמצעות מילוי הטופס, ומומחי האיטום שלנו יחזרו אליך בהקדם.

צוות אתר ביטומני
פורטל מידע בנושא איטום

אולי יעניין אותך גם: